Wojna brandów, czyli wojna na kreatywność
25 sierpień 2014 | Kategoria: Świat reklamyReklamodawcy, a przede wszystkim specjaliści od marketingu, muszą być bardzo pomysłowi, by marka promowana właśnie przez nich cieszyła się największą popularnością. To nie lada wyzwanie, bo konkurencja nie śpi. Jak wiadomo, do potencjalnych klientów najlepiej dotrzeć poprzez zapadające w pamięć reklamy.
Kreatywne potyczki między markami, w których walczy się aluzjami, zaczepnymi tekstami, ale także i ciętymi ripostami, to tzw. wojny brandów. Tworzone są w odniesieniu do produktu konkurencyjnej firmy przy wykorzystaniu grafiki, filmików oraz zdjęć. Ich celem jest przede wszystkim wyeksponowanie zalet swojej marki, jak i ukazanie jej w unikalny sposób. O uczciwość tego typu walki dba ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 roku.
Jedną z pierwszych reklam rozpoczynającą trend wojny brandów był spot stworzony przez Mercedesa. Jak się później okazało, marka ta nie musiała długo czekać na odpowiedź. Jaguar postanowił skonstruować swój kolejny spot w taki sposób, by ośmieszyć w niej Mercedesa. Tak oto rozpoczęła się walka, która trwa między nimi do dziś, a do której dołączyło m. in. Audi.
Obecnie najbardziej znaną kampanią dotyczącą wojny brandów jest „Wyzwanie smaku” Pepsi, czyli Mikołaj udający się na urlop. Co ważne, akcja ta to nie tylko spot telewizyjny, ale przede wszystkim kilkadziesiąt eventów, podczas których chętne osoby mogą spróbować Pepsi oraz innego napoju z nieoznaczonych kubków i stwierdzić, który im bardziej smakuje. Szczegóły przedsięwzięcia można poznać na Facebooku.
Reklama Pepsi zszokowała wiele osób, została uznana za kontrowersyjną, a zdania na jej temat są bardzo podzielone. Część osób uważa, że takie zagranie było ze strony Pepsi nieuczciwe, ponieważ przywłaszczyli sobie postać, z którą Coca-Cola związana jest od wielu lat.
Jednymi z ciekawszych walk są również te, które prowadzą między sobą McDonald’s, Burger King oraz KFC. Ci pierwsi w dość bezpośredni sposób próbują udowodnić, że ich lokale są bardziej przyjazne klientom od tych, którymi dysponuje konkurencja. Cały czas prześcigają się w wymyślaniu coraz to lepszych, „chwytliwych” spotów – wszystko po to, by zwrócić uwagę konsumenta. Głównie skupiają się na ukazaniu jakości serwowanych przez siebie produktów, jednocześnie próbując ośmieszyć konkurencję.
Na reklamowym polu bitwy można spotkać się z potyczkami najróżniejszych, często powszechnie znanych marek z wszelakich branży. Wojny brandów pokazują, że warto zainwestować w kreatywną formę promocji swojej marki. Może okazać się, iż właśnie dzięki niej klient zwróci uwagę na dany produkt czy markę. Wyróżnienie się spośród konkurencji nie jest jednak łatwe – nowatorskich i pomysłowych reklam pozwalających na uzyskanie rozgłosu w mediach nie brakuje.