Selfie w reklamie… Internetowe hity wkraczają do marketingu

31 marzec 2014 | Kategoria: Świat reklamy

„Słit focia”, „focia z ręki” (z ang. selfie) to trend, który podbił social media na całym świecie. Stał się elementem współczesnej pop-kultury, często wkraczając już nawet do poważnego świata polityki (wystarczy przywołać przykłady mniej lub bardziej udanego selfie B. Obamy na pogrzebie N. Mandeli czy zdjęć polskich i ukraińskich polityków na Majdanie). Nie dziwi fakt, że po to narzędzie sięgnęli także spece od reklamy.

Selfie to nic innego jak rodzaj autoportretu wykonanego z trzymanego w ręku aparatu czy smarfona (może przedstawiać wizerunek autora/grupy osób lub jego odbicie w lustrze). Pod koniec 2012 roku magazyn Time uznał „selfie” za jedno z 10 najmodniejszych słów roku, a w 2013 termin ten został dołączony do internetowej wersji słownika Oxford English Dictionary.

Do najpopularniejszych kampanii marketingowych wykorzystujących selfie należy oczywiście zdjęcie wykonane przez czołowe gwiazdy Hollywood i prowadzącą tegoroczną galę Oscarów, Ellen DeGeneres właśnie podczas tej gali. Zdjęcie, które wyglądało na spontaniczną zabawę, okazało się przemyślaną akcją marketingową producenta smartfonów, marki Samsung (do zrobienia fotografii wykorzystano model Samsung Galaxy Note 3). Obiegło cały świat, bijąc rekord udostępnień na Twitterze (ponad 2 mln jeszcze przed końcem gali).

Selfie z Oscarowej gali

Kolejną kampanią, gdzie zdjęcia z ręki grają dużą rolę, jest kampania Turkish Airlines, której bohaterami są jedni z najbardziej znanych sportowców na świecie: Lionel Messi i Kobe Bryant. Spot reklamowy „The Selfie Shootout” to rywalizacja pomiędzy sportowcami, którzy podróżując po całym świecie, przesyłają sobie selfie zrobione w najbardziej wymyślnej scenerii. Spot pojawił się w grudniu zeszłego roku, w lutym do kampanii dołączono aplikację na iPhone’a Selfshot App, która umożliwia zrobienie własnych zdjęć na tle scenerii wykorzystanych w reklamie przez L. Messiego i K. Bryanta.

W najnowszej kampanii Dove również wykorzystuje właśnie tę formę popularnych fotografii. Na potrzeby kampanii stworzono stronę dovebeautyis.com, gdzie można publikować swoje zdjęcia. Celem kampanii jest aktywizacja młodych kobiet, które zachęcą do wspólnych sesji selfie swoje mamy. Jak przy poprzednich kampaniach Dove, głównym celem jest dzielenie się doświadczeniami związanymi z postrzeganiem własnego wizerunku i walka z kompleksami.

Publikowanie selfie stało się istotnym elementem działania internautów, wkraczając na stałe do codzienności. Spodziewamy się, że coraz częściej może być to również element kampanii reklamowych.

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco