Reklama natywna – czym jest i jakie daje korzyści?

18 czerwiec 2021 | Kategoria: E-marketing, Świat reklamy

Marketing internetowy to obecnie jedna z najpopularniejszych form reklamy. Choć większość internautów o tym nie wie, niemalże codziennie można spotkać się z reklamą natywną.

Czym jest i co daje reklama natywna?

Reklama natywna to pojęcie, które często jest błędnie definiowane i mylone z innymi terminami. Może przyjmować formę artykułu na blogu, posta na Facebooku lub innych mediach, a nawet być częścią treści video. Ma na celu przekazanie pewnych informacji, które w skuteczny i dopasowany sposób trafiają do użytkownika, a jednocześnie nie są nachalne. Bardzo delikatnie reklamują konkretny produkt lub usługę. Odpowiada za to przede wszystkim treść wysokiej jakości – internauta czytający dany tekst, oglądający grafikę lub video skupia się głównie na samych informacjach, które są ciekawe, wartościowe i przedstawione w niecodzienny sposób – aspekt reklamowania odchodzi na boczny plan, ale jest jak najbardziej widoczny i trafia do użytkownika. Główną zaletą takiego rozwiązania jest to, że nie irytuje odbiorców – internauci chętniej czytają takie artykuły, ponieważ mogą się czegoś dowiedzieć. Flagowym przykładem reklamy natywnej jest przewodnik po ostrygach, który prowadzi do tego, że… najlepiej popijać je piwem konkretnej marki! Na ten pomysł wpadł David Oglivy – najwybitniejszy copywriter, który tworzył reklamy topowych marek znanych na całym świecie.

Reklama natywna a content marketing

Aby zrozumieć związek pomiędzy reklamą natywną a content marketingiem, warto znać definicję obu tych terminów. Pierwszy z nich jest już znany. Czym w takim razie jest content marketing? Jest to strategia, która polega na regularnym tworzeniu wartościowych treści, odpowiadających na potrzeby odbiorców, zdobywaniu zainteresowania i wywoływaniu zaangażowania. Najczęściej przyjmują formę artykułu poradnikowego, tekstu blogowego lub relacji z wydarzeń. Dobra reklama natywna w takim razie jak najbardziej zalicza się do tej grupy! Dlaczego? W myśl zasad content marketingu, treści przedstawione w native advertising nie są agresywne i irytujące, a jedynie w ciekawy i wartościowy sposób przedstawiają informacje o produkcie lub usłudze.

Przykłady reklam natywnych

Jak wiadomo, najłatwiej zrozumieć nowe pojęcie wtedy, gdy jest poparte trafnymi przykładami z życia codziennego. Gdzie w takim razie można mieć do czynienia z reklamą natywną? Na przykład w serialach! Aktorzy często piją napoje konkretnej firmy lub jeżdżą wybranymi markami samochodów. Mądre i kreatywne lokowanie produktu przyciąga wzrok, ale nie wpływa na całokształt odcinka ulubionego show. Nienachalna grafika, ciekawy news, tekst w papierowej książce lub gazecie, a także posty na Twitterze i Facebooku to tylko niektóre przykłady takiej formy marketingu. Chyba każdy internauta spotkał się choć raz z polecanymi treściami opatrzonymi stwierdzeniem “to też może Ci się spodobać”, które pojawiły się zaraz po przeczytaniu jednego artykułu – takie rozwiązania również są reklamą natywną! Kolejnym przykładem jest słynne selfie zrobione na gali Oscarowej w 2014 roku. Największe gwiazdy, takie jak Brad Pitt czy Jennifer Lawrence pozują do zdjęcia zrobionego telefonem marki Samsung.

Reklama natywna ma szereg zalet: trafia do określonej grupy osób, a ponadto jest skuteczna i dyskretna, dzięki czemu zyskuje znacznie więcej uwagi użytkowników. Ma też swoje minusy – bez trudu można trafić na przeciwników takiej formy marketingu, którzy twierdzą, że to oszustwo. Jednak takie rozwiązanie było, jest i będzie – stanowi przyszłość reklamy internetowej i z roku na rok będzie rozwijać się coraz bardziej.

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco