Nadchodzi czas wielkich „świąt” w e-commerce!
20 listopad 2015 | Kategoria: E-commerceDla sklepów internetowych rozpoczyna się właśnie najgorętszy okres w roku. Czarny Piątek, Dzień Darmowej Dostawy, Święta Bożego Narodzenia, a po drodze jeszcze… Dzień Singla. Wszyscy z branży e-commerce zakasują rękawy, czeka ich bowiem wiele pracy i wyzwań względem rozentuzjazmowanych świętami klientów.
Datą umowną rozpoczęcia się świątecznego sezonu zakupowego jest zapożyczony z USA tzw. czarny piątek, który w tym roku przypada na 27 listopada. Tego dnia również w polskich sklepach internetowych można spodziewać się niezwykle atrakcyjnych okazji i zniżek. Co ciekawe, w Chinach przedświąteczna gorączka już się zaczęła – wszystko za sprawą Dnia Singla. W tym roku 11 listopada przyniósł łączny zysk wysokości 45 mld zł! Co więcej, to o 11% więcej niż w roku ubiegłym.
Wracając jednak do „świąt” obchodzonych w Polsce, następny w kolejce po czarnym piątku jest 1 grudnia, czyli Dzień Darmowej Dostawy – odpowiednik amerykańskiego „Free Shipping Day”. O tym, że nie należy lekceważyć tego typu okazji, świadczy chociażby fakt, iż w minionym roku niemal 80% polskich sklepów internetowych zadeklarowało wzrost liczby zamówień, w tym ponad 30% przyznało się do zwiększenia sprzedaży w tym dniu o ponad 100%!
Po Dniu Darmowej Dostawy droga do świąt już prosta, nie licząc oczywiście naszych polskich mikołajek. Według prognoz Google, apogeum ruchu w sieci w poszukiwaniu prezentów będzie mieć miejsce mniej więcej w połowie grudnia. Potem zainteresowanie zakupami w internecie będzie stopniowo opadać, by znów wrócić z dużą siłą w związku z wyprzedażami na przełomie grudnia i stycznia.
Jak zatem przygotować swój sklep internetowy na tak duże obciążenie? Największym wyzwaniem dla e-sprzedawców jest z pewnością obsłużenie dużej liczby zamówień w tak krótkim czasie. Aby dostawa zawsze była możliwa oraz by odbywała się na czas, niezbędne jest zoptymalizowanie procesów logistycznych. Koniecznie należy również zadbać o sprawne łącza i serwery, na których pracuje sklep internetowy – duża liczba gości na stronie może spowodować jego spowolnienie. E-klienci nie lubią czekać, w efekcie czego bardzo szybko przeniosą się do e-sklepu należącego do konkurencji.
Oprócz sprawnego działania strony internetowej i prostego procesu zakupowego, dla klienta kupującego prezenty na święta, niezwykle ważna jest szybka i oczywiście terminowa dostawa – zwłaszcza wtedy, gdy dokonują zamówień na ostatnią chwilę. Gwarancja dostawy w 24h to w takiej sytuacji jeden z czynników determinujących decyzje zakupowe. Między innymi właśnie w związku z dostawą w głowach e-konsumentów rodzą się liczne pytania, na które odpowiedzi pragną uzyskać od razu. W związku z tym niezbędne jest bieżące monitorowanie infolinii, skrzynki mailowej oraz strony fanowskiej na Facebooku. W okresie przedświątecznym warto bowiem zapewnić klientom kilka różnych kanałów komunikacji, aby w dogodny dla siebie sposób mogli uzyskać interesującą ich informację.
Czy to wystarczy, by móc pochwalić się udanym sezonem przedświątecznym? Do sukcesu brakuje jeszcze jednej rzeczy – odpowiedniego wypromowania swojego sklepu internetowego i jego oferty. Bez względu na to, czy zbliża się czarny piątek czy też Boże Narodzenie, warto przygotować odpowiednie reklamy informujące e-konsumentów o korzyściach wynikających z odwiedzenia konkretnego sklepu. W tym celu przydadzą się oczywiście bazy danych osobowych, które powinno się wykorzystać do mailingu – najlepiej spersonalizowanego, inaczej wiadomość taka zginie w morzu innych, konkurencyjnych ofert. Nie można pominąć także mediów społecznościowych, które doskonale sprawdzą się jako kanał komunikowania w przypadku młodych osób. Od dawna służą także jako źródło opinii. Odpowiednio przemyślana strategia marketingowa przewiduje również promocję za pośrednictwem urządzeń mobilnych, gdyż coraz częściej również i one biorą udział w przedświątecznych zakupach.
Według raportu Deloitte „Zakupy Świąteczne 2015”, aż 92% polskiego społeczeństwa deklaruje, że będzie poszukiwać świątecznych prezentów w internecie. Co więcej, w związku ze świętami Bożego Narodzenia, Polacy planują wydać o 11% więcej pieniędzy niż w roku ubiegłym… To chyba wystarczające argumenty, by nie ignorować powyższych rad? : )