Mundial 2014 – sport czy marketing?
18 lipiec 2014 | Kategoria: Świat reklamyWielka impreza sportowa, jaką jest Mundial, okazuje się być nie tylko świetną okazją do promowania sportu, ale także do reklamy praktycznie każdego produktu. Najważniejszy jest pomysł oraz to, by w spocie pojawiała się znana twarz, co może dziwić – niekoniecznie piłkarza.
Kilka dni temu zakończyło się wielkie sportowe święto, jakim dla wielu jest Mundial. Specjalnie na to wydarzenie powstało wiele reklam nawiązujących do tego eventu lub też takich, w których pojawiły się twarze znanych piłkarzy, co znacznie zwiększyło zainteresowanie promowanymi przez nich produktami. Ponadto okazało się, że mundialowe spoty oddziaływały praktycznie na każdego widza, dzięki czemu nawet te osoby, które nie fascynują się piłką nożną, poczuły jego atmosferę, a także zdecydowały się obejrzeć mecz. Staje się oczywiste, że coraz częściej podczas Mistrzostw Świata ważniejszy staje się aspekt marketingowy, a nie istota piłki nożnej. Mundial pojawiał się wszędzie, nawet w lodówce, przypominano nam o nim w mediach, a także na zakupach.
Jedną z ważniejszych reklam jest ta dotycząca oficjalnej piłki Mundialu 2014, która została wyprodukowana przez firmę Adidas. Co ciekawe, decyzję o tym, jak będzie się nazywała, podjęli kibice, którzy zostali poproszeni o to przez jej producenta. Ponad 70% z nich oddało swój głos na Brazucę, która pokonała dwie pozostałe nazwy: Bossa Nova i Carnavalesca. Wybrana nazwa oznacza żartobliwie Brazylijczyków – jest to nacechowany pozytywnie wyraz pochodzący z ich slangu.
Współpraca najbardziej znanej Kolumbijki, czyli Shakiry, z Activią – jedną z marek koncernu Danone, jest przykładem brandingu totalnego. Mundialowa piosenka „La La La” nagrana wraz z Carlinhosem Brownem została odtworzona w serwisie internetowym YouTube już prawie 234 miliony razy i, jak do tej pory, jest najpopularniejszym ze wszystkich napisanych na tę okazję utworów. Na pewno dużą rolę odegrał tu fakt, że została ona wykorzystana w ogólnodostępnej reklamie jogurtu. Najważniejsze jest jednak to, że wokalistka w ten sposób pokazuje dokonania Światowego Programu Żywnościowego na rzecz walki z głodem. Wiceprezes Globalnego Marketingu Activii z firmy Danone Luca Casaura skomentował to w następujący sposób: „Współpraca z Shakirą przy Programie Posiłków Szkolnych jest doskonałym połączeniem przekonania marki Activia, że każdy zasługuje na wartościowy posiłek oraz wieloletniego zaangażowania Shakiry w zapewnienie każdemu dziecku dobrej jakości edukacji. Jesteśmy zachwyceni faktem, że możemy pokazać nasze wspólne działania w teledysku „La La La”. To globalna akcja reklamowa, która wychodzi daleko poza przyjęte kanony komunikacyjne, przyciąga uwagę i wchodzi do świadomości konsumenta. Jak wiadomo, jogurt zupełnie nie pasuje do piłki nożnej, należy jednak pamiętać, że Mundial od dawna nie dotyczy tylko tego zagadnienia. Wręcz przeciwnie – staje się marketingową maszyną do zarabiania naprawdę wielkich pieniędzy.
Co więcej, oglądając reklamy mundialowe można dojść do wniosku, że nienaganną sylwetką mogą cieszyć się jedynie piłkarze, ponieważ w związku z MŚ reklamowane są również chipsy, piwo i cola, które dla wielu osób są nieodłącznym elementem każdego meczu. Stąd też wiele osób uważa, że reklama Activii, w której dużą rolę odgrywa płaski brzuch Shakiry, może zachęcić wiele osób do zadbania o swoją figurę.
Mundial to nie tylko wydarzenie sportowe, w dzisiejszych czasach to przede wszystkim impreza społeczno-kulturalna, która już dawno wykroczyła poza grę na boisku, i która przyciąga przed telewizory nie tylko kibiców piłki nożnej, ale także osoby w ogóle się nią nieinteresujące. Wszystko ze względu na duże spektrum reklam, jakie emitowane są niby to w związku z Mistrzostwami Świata. Bo, jak już zostało zauważone, mało która w ogóle go bezpośrednio dotyczy.