Kolory (w) marketingu
24 październik 2014 | Kategoria: E-marketing, Świat reklamyNie od dziś wiadomo, że każdemu kolorowi przypisuje się konkretne znaczenie. Ich odpowiednie wyeksponowanie odgrywa bardzo istotną rolę w podświadomym kształtowaniu ludzkich emocji i zachowań. Z tego też względu moc kolorów wykorzystywana jest także (lub nawet przede wszystkim) w marketingu.
Psychologia koloru = narzędzie marketingowe
Wśród czynników najbardziej identyfikujących markę znajduje się właśnie kolor. W przypadku 65% klientów wpłynął na zakup danego produktu czy skorzystanie z usługi. Liczby więc mówią same za siebie. Psychologię koloru jako narzędzie marketingowe wykorzystuje się tworząc identyfikację wizualną firmy (logo, wizytówki, papier firmowy itp.), materiały reklamowe czy projektując strony internetowe. W zależności od tego, jaką branżę reprezentuje firma oraz co chce osiągnąć, dobiera się odpowiednie kolory do realizacji danego projektu.
Jaki kolor, taka firma
Mając świadomość potęgi koloru, nie sposób jej nie wykorzystać. Paleta barw jest jednak bardzo bogata, dlatego też określone znaczenie przypisuje się kilku podstawowym kolorom, takim jak czerwony, żółty, zielony, niebieski, czy czarny. Posiadając wiedzę, w jaki sposób dany kolor oddziałuje na człowieka, można w sposób świadomy kształtować wizerunek firmy.
Dlatego też firmy, które chcą przykuć uwagę potencjalnego klienta, a ponadto wywołać ekscytację i nakłonić go do natychmiastowej reakcji, powinny postawić na kolor czerwony. Ten bardzo intensywny emocjonalnie kolor powoduje bowiem przyspieszenie reakcji człowieka o ponad 12%. Doskonale wiedzą o tym między innymi takie marki, jak Coca-Cola, Colgate, czy H&M.
W przypadku, gdy celem danej firmy jest wywołanie w kliencie pozytywnych, radosnych emocji, warto postawić na kolor żółty, który budzi również skojarzenia z szybką obsługą i bezpieczeństwem. Wartości te przyświecają, oczywiście nieprzypadkowo, takim firmom, jak McDonald’s, Ikea czy Shell.
Chyba nikogo nie dziwi, że marki związane z naturą czy ekologią stawiają na kolor zielony, który uznawany jest za barwę natury, wzrostu i bezpieczeństwa. Reklamują się nim również instytucje bankowe. Wystarczy przeanalizować spojrzeć na logo BP, Greenpeace i WBK.
Spośród firm można również wyróżnić takie, którym zależy na sprawianiu wrażenia niezawodnych, stabilnych i wiarygodnych. Stąd też Nokia, PKO Bank Polski, Adidas i Volkswagen podczas projektowania logo postawili na niebieski kolor.
Czarne logo marek, takich jak Electronic Arts, Sony, Puma, czy Nike powszechnie budzą skojarzenia wytrzymałości, prestiżu, elegancji i tajemniczości.
Klient klientowi nierówny
Właściwy dobór koloru do charakteru produktu czy usługi to jednak nie wszystko. Marketingowiec musi pamiętać, że oddziaływanie kolorów na klientów jest uwarunkowane kilkoma czynnikami. Inne skojarzenia z daną barwą może mieć kobieta, a inne mężczyzna – chociażby dlatego, że płeć żeńska rozróżnia ich znacznie więcej. Dużo zależy również od wieku i kultury. Dla przykładu, w naszym społeczeństwie biel to symbol niewinności, w Japonii i Chinach zaś – śmierci i nieszczęścia.
Według badań naukowców, wystarczy 90 sekund, by człowiek wyrobił sobie opinię o danym produkcie. Trzeba pamiętać, że w dużej mierze bierze on pod uwagę kolorystykę i to właśnie ona jest pierwszą rzeczą, jaką rejestruje ludzki mózg. Dlatego też dobór odpowiednich dla danej marki kolorów jest tak ważny w działaniach marketingowych.