#instamarketing, czyli jak wykorzystać marketingową moc Instagrama?

9 sierpień 2016 | Kategoria: Social media

Dzisiejsze czasy to triumf kultury obrazkowej – to pewne. Atrakcyjny przekaz foto lub video odpowiada w dużej mierze za marketingowy sukces. Coraz więcej marek wdraża więc do swojej strategii działania komunikowanie poprzez największy serwis foto wśród social media, czyli Instagram.

instagram logoInstagram to serwis społecznościowy należący od 2012 roku do Facebooka, połączony z aplikacją mobilną, z którego również nad Wisłą korzysta coraz więcej osób. NapoleonCat podał w maju bieżącego roku, że polskich użytkowników tego kanału social media jest już ponad 2,4 mln. Co ciekawe, większość z nich stanowią kobiety (63%).

Serwis zyskał ogromną popularność z dwóch przyczyn. Pierwszą z nich jest możliwość robienia i publikowania półprofesjonalnych zdjęć oraz filmów, dzięki zastosowaniu specjalnych filtrów, które rozsławiły Instagram już w pierwszych miesiącach od powstania. Druga to hashtagi, znane z Twittera, które umożliwiają oznaczanie i wyszukiwanie materiałów dotyczących podobnego tematu.

Instagram marketing – dla kogo?

Z serwisu korzysta nieco młodsza grupa użytkowników niż ci, których znamy z Facebooka. Zdecydowana większość polskich internautów używających Instagrama to osoby do 34. roku życia (ponad 85%). O tym, że serwis kieruje swoje działania do młodszych świadczy m.in. wprowadzona w tym tygodniu nowość, czyli Instagram Stories. Funkcja ta jest kopią Snapchata, ukochanej aplikacji nastolatków.

Właśnie dlatego działania marketingowe na Instagramie powinny prowadzić przede wszystkim firmy, które swoją komunikację kierują przede wszystkim do młodszych konsumentów (nastolatków, studentów, ale także 30-latków, w tym młodych rodziców). Szukając odpowiedzi na pytanie, czy dana branża powinna znaleźć się w tym serwisie, warto również przeanalizować najpopularniejsze hashtagi. Od lat na Instagramie czołowe miejsca zajmują te związane z kuchnią (#foodporn czy #cooking), z zakupami i modą (#shopping, #shoppingtime, ale też polskie #zakupy, #stylizacja), a także te dotyczące wystroju wnętrz. Własny kanał na Instagramie to zatem pozycja obowiązkowa w strategii marketingowej marek od branży FMCG przez ubrania po meble i aranżację wnętrz.

Instagram marketing – jak?

instagram uzytkownicyNa Instagramie liczą się zdjęcia! Wybierając ten serwis na pewno trzeba o tym pamiętać i publikować fotografie oraz filmy atrakcyjne dla oka użytkowników. Unikatowe, autorskie treści foto i video (filmy mogą mieć długość od 3 do 60 sekund) to według statystyk 90% sukcesu przekazu marketingowego.

Niezwykle istotną rolę w jego kreowaniu odgrywają także hashtagi służące wyszukiwaniu i popularyzowaniu dodawanych materiałów. Warto stworzyć swój własny, dedykowany dla marki tag, którym będzie oznaczane każde dodane w serwisie zdjęcie lub film. Prowadząc kanał na Instagramie trzeba również koniecznie śledzić trendy i korzystać ze szczególnie popularnych hashtagów (np. #picoftheday, #photooftheday, #polishgirl, #instagood, #instalove). To właśnie dzięki nim zdobędziemy popularność zdjęć marki i całego kanału.

Hashtagi umożliwiają również prowadzenie na Instagramie akcji promocyjnych i konkursowych. Wystarczy poprosić użytkowników o dodawanie zdjęć w wybranym temacie i oznaczanie ich odpowiednim hashtagiem. Ten tag musi być dedykowany tylko dla prowadzonej akcji, powinien więc być unikatowy. Dzięki temu z łatwością będziemy mogli śledzić zdjęcia dodane w konkursie i wybierać zwycięzców ze wszystkich, którzy je dodali.

Nie bez znaczenia jest również połączenie Instagrama z systemem reklamowym Facebooka. W ubiegłym roku wprowadzono możliwość publikowania sponsorowanych treści foto i video, określając grupy docelowe, koszty i czas trwania kampanii dokładnie tak samo jak w serwisie Marka Zuckerberga. Co więcej, wiele z kampanii można teraz prowadzić jednocześnie na Facebooku i Instagramie, tym samym zwiększając ich zasięg.

Instagram z uwagi na swoją specyfikę jest narzędziem przede wszystkim wizerunkowym, w związku z czym może wyraźnie wpływać na świadomość marki i pozycjonować ją jako bardzo atrakcyjną wśród konsumentów. Jeśli zatem Twoja marka wpasowuje się we wspomniane wyżej trendy to znak, że najwyższa pora, by zacząć działać na Instagramie.

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco