Dobre logo to nie kwestia przypadku
19 grudzień 2015 | Kategoria: E-marketingNigdy nie jest przypadkowe – a bynajmniej nie powinno. W dzisiejszych czasach jest w dodatku niezbędne, dlatego też bardzo często stanowi kluczową inwestycję w firmie. Zadaniem każdego grafika jest bowiem wykreowanie takiego logo, które w jak najlepszy sposób będzie wyrażać charakter danego przedsiębiorstwa. Kolory, czcionki, motywy… Wszystko to powinno tworzyć spójną całość, przykuwającą wzrok potencjalnych klientów. Co zatem składa się na taki efekt?
Istnieje kilka cech, które powinien posiadać każdy symbol firmowy. Przede wszystkim prostota i czytelność – im mniej skomplikowane logo, tym łatwiej je zapamiętać oraz wkomponować w materiały reklamowe, co oznacza, że bez problemu będzie można na potrzeby określonego projektu zmienić jego wielkość czy barwę. Dobrze zaprojektowane logo to zatem takie, które doskonale prezentuje się zarówno na monitorze komputera, jak i na większym formacie, na przykład reklamie outdoorowej.
Trzeba pamiętać, że logo ma odróżniać firmę od konkurencji. Oznacza to, że nie warto kierować się aktualnie panującą modą w tej dziedzinie – to, co jest teraz modne, za kilka lat, a nawet miesięcy, może stać się tandetne i źle postrzegane przez otoczenie. Nie każdą firmę będzie wówczas stać na rebranding. Warto zatem zainwestować w ponadczasowy i oryginalny motyw – wtedy ryzyko, że logo zginie w morzu innych podobnych sobie, znacząco spada.
Nie bez znaczenia dla logo firmy pozostaje także jego kolorystyka oraz czcionka. Okazuje się bowiem, że kolor stanowi najmocniejszy element wizualny marki, warto więc skupić się na jednym, konkretnej i wyrazistej barwie – inne powinny stanowić jedynie tło lub jego uzupełnienie. Aby jak najlepiej oddać wizję i misję firmy, warto także wykorzystać symbolikę kolorów w marketingu (przeczytasz o tym w naszym artykule). Czcionka logo, a więc logotyp, z kolei najlepiej by była charakterystyczna i atrakcyjna. Przykładami tego typu realizacji może być chociażby Coca-Cola czy Disney. Co ciekawe, wiele znanych firm w projekcie logo zastosowało ten sam, nieśmiertelny krój – czcionkę Helveticę. Mimo to każde z nich wygląda zupełnie inaczej.
Identyfikacji marki oraz jej zapamiętywaniu z pewnością służą także skojarzenia jakie budzi posiadane przez nią logo. Ciekawym zastosowaniem tej teorii jest ukrycie w nim informacji odnośnie profilu działalności danej firmy. Wiele przedsiębiorstw projektując swoje logo kusi się także o zawarcie w nim tzw. ukrytego przekazu, który nie zawsze od razu zauważany jest przez konsumentów. Za przykłady, liczne zresztą, można podać logo takich firm jak Amazon, wspomniana wcześniej Coca-Cola, Carrefour, LG, Toblerone czy FedEx. Czy potraficie odnaleźć wkomponowane w nie ukryte elementy oraz dwuznaczności pewnych symboli?
Trzeba także pamiętać o tym, że zanim logo pójdzie w świat, warto pokazać je grupie „testowej”. Bardzo często okazuje się bowiem, że w danym logo kryje się coś, co budzi niekoniecznie przychylne skojarzenia wśród konsumentów, w związku z czym spotyka się z falą krytyki lub też staje się obiektem żartów. Nie trzeba chyba przypominać logo województwa pomorskiego 😉
Bez wątpienia profesjonalnie wykonane logo stanowi bardzo ważny element wizerunkowy firmy – wyraża wyznawane wartości, oddaje jakość, a także wywołuje określone emocje. Bez niego klientom o wiele trudniej jest rozpoznać, z jaką marką mają do czynienia. W dodatku dobre, rozpoznawalne logo wykorzystywane w materiałach firmowych i marketingowych to znak, że mamy do czynienia z zaangażowaną w biznes i profesjonalną firmą.