Co to certyfikat SSL i czy jest obowiązkowy?
21 czerwiec 2018 | Kategoria: E-commerce, E-marketingW internecie podajemy swoje adresy domowe i mailowe, numery kart płatniczych i telefonów. Niektórzy są tym bardziej zaniepokojeni, inni mniej, jednak przychylniej zostawia się dane na stronie o potwierdzonej wiarygodności niż takiej, którą blokuje nawet darmowy antywirus. Bezpieczeństwo danych na danej witrynie internetowej można łatwo zapewnić – wystarczy wyposażyć stronę lub sklep w certyfikat SSL. Dlaczego warto i jak to wszystko działa?
Co to jest certyfikat SSL?
SSL (ang. Secure Socket Layer) to, najprościej mówiąc, protokół sieciowy mający za zadanie zabezpieczyć połączenia internetowe. Certyfikat jest gwarancją poufności transmisji danych przesyłanych drogą elektroniczną i dzięki temu zapewnia danej stronie większą wiarygodność. Internauta bardzo łatwo może zbadać, czy administrowany portal ma takie zabezpieczenie. Wystarczy, że sprawdzi, czy adres zaczyna się od http czy od https – ta wersja oznacza, że certyfikat SSL został już wdrożony. Czasem poza tym jednym “S” pojawia się jeszcze zielona kłódeczka lub inne wyróżnienie.
Certyfikat SSL – czy jest obowiązkowy?
Pytanie jednak, czy warto wykupić certyfikat SSL? Odpowiedź niemal w każdym przypadku brzmi: tak! Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, sprzedajesz bilety na wydarzenia czy masz na swojej stronie internetowej formularz kontaktowy lub namawiasz internautów do zapisania się do newslettera – takie zabezpieczenie zwiększy Twoją wiarygodność w sieci. W kontekście RODO, które niedawno weszło w życie, nie warto ryzykować, jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych. Wyciek poufnych informacji może mieć dla firmy poważne konsekwencje finansowe i wizerunkowe, a tego każdy chce sobie oszczędzić. Certyfikat SSL spełnia wszystkie założenia nowej ustawy, a nawet zapewnia dodatkową ochronę. Takie zabezpieczenia powinny być wdrożone wszędzie tam, gdzie dokonuje się przesyłu danych – chociażby na stronach, gdzie możliwe są zapisanie się na warsztaty, rejestracja do lekarza czy na portalach, na których obowiązuje logowanie się na konto.
Jak certyfikat SSL wpływa na SEO i Twoją sprzedaż?
Poza kwestią ochrony danych, certyfikat SSL może być potrzebny do tego, by uzyskać wyższą pozycję w wyszukiwarce. Zaskakujące, prawda? Okazuje się, że, mimo iż SSL na samo SEO nie ma wpływu, to Google zapowiedziało, że będzie faworyzować strony z wdrożonym certyfikatem. Drugą sprawą jest to, że brak widocznego zabezpieczenia strony zwiększa tzw. współczynnik odrzuceń – innymi słowy, wielu użytkowników nie czując się do końca bezpiecznie na danej stronie, wyjdzie z niej i wybierze inny adres. Jest to szczególnie istotne dla sklepów internetowych – gdy internauta ma dokonać płatności za zakupy, na pewno będzie preferował strony, które są wyposażone w certyfikat SSL. Nietrudno się domyślić, jaki wpływ obecność lub nieobecność tego zabezpieczenia będzie miała na liczbę transakcji, a co z tym idzie dochody właściciela sklepu.
Certyfikat SSL warto mieć zresztą nie tylko wtedy, gdy prowadzisz sprzedaż w internecie. To wszystko dotyczy także blogów firmowych i stron służących jedynie do rejestracji. Jeśli masz problem z wdrożeniem tego zabezpieczenia, skontaktuj się nami – chętnie pomożemy!