Co słychać w polskim e-commerce?

18 wrzesień 2015 | Kategoria: E-commerce

To bezsprzecznie przyszłość polskiego handlu – do końca dekady osiągnie już 10% wartości całego handlu detalicznego. E-commerce ma się w Polsce od kilku lat bardzo dobrze, a jak się okazuje – może mieć się jeszcze lepiej. Wystarczy, że otworzy się na uwagi i oczekiwania ze strony klientów.

Regularnie do obiegu publicznego trafiają kolejne dane na temat stabilnego i jednocześnie dynamicznego rozwoju branży e-commerce. Ostatnie 10 lat przyniosło ze sobą wzrost liczby sklepów internetowych z 3 tysięcy do ponad 20 tysięcy. Najnowsze badania wskazują, że do końca tego roku wartość rynku sprzedaży internetowej osiągnie 30 mld zł., zaś do końca 2020 roku jeszcze się podwoi. To bardzo dobre prognozy, które powinny dać do myślenia wszystkim e-sprzedawcom.

M-commerceDo tak dużego zainteresowania zakupami w internecie przyczynia się nie tylko wygoda (zakupy bez wychodzenia z domu), ale również wyraźne różnice cenowe – nie od dziś bowiem wiadomo, że „w internecie taniej”. W efekcie doszło do tego, że niemal 25% społeczeństwa robi zakupy w internecie przynajmniej raz w tygodniu, najczęściej na aukcjach internetowych oraz w e-sklepach. Co istotne, jedna czwarta z nich dokonuje zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych – to wystarczy, by móc pod tym względem nazwać Polskę liderem Europy. Według raportu „Handel mobilny w praktyce 2014”, wartość tej branży w ubiegłym roku wzrosła o 113%!, osiągając tym samym poziom około 1 mld zł. Prognozy na rok bieżący donoszą o wartości rynku m-commerce wynoszącej nawet 2,5 mld zł.

Zakupowo-internetowy szał byłby jeszcze większy, gdyby właściciele sklepów internetowych efektywniej dążyli do spełnienia oczekiwań swoich klientów. Według raportu Trusted Shops, firmy przyznającej certyfikaty jakości e-sklepom, Polacy zdecydowanie częściej robiliby zakupy w sieci, gdyby otrzymywali swoje przesyłki na czas. Niestety z terminową wysyłką zamówionych towarów polskie sklepy internetowe mają dość poważny problem.

Do zakupów w internecie zniechęca Polaków również sposób komunikacji z klientem. Nierzadko zdarza się, że pewne zapisy w regulaminie budzą wątpliwości e-konsumentów, kierują wówczas zapytanie do strony i liczą oczywiście na szybką odpowiedź. Na taką jednak muszą czekać zbyt długo lub wcale jej nie otrzymują. Takie zaniedbanie niestety w ogromnym stopniu wpływa na zaufanie klientów, które jest przecież kluczem do sukcesu w tego typu biznesie.

EzakupyDo innych czynników obniżających konwersję w e-sklepach, na które narzekają polscy e-klienci, zaliczyć można wysokie koszty przesyłki oraz błędy w kompletowaniu zamówień. Z ich doświadczenia wynika również, że właściciele sklepów internetowych nie podchodzą rzetelnie do aktualizacji danych na stronie co do posiadanego asortymentu. W efekcie klienci w momencie podjęcia decyzji, dowiadują się, że jednak nie mogą zakupić upatrzonego przedmiotu, gdyż nie ma go zwyczajnie na stanie.

Biorąc pod uwagę dynamiczny wzrost zarówno w branży e-, jak i m-commerce, coraz bardziej oczywiste staje się stwierdzenie, że na rynku mają szansę przetrwać tylko te firmy, którym uda się zoptymalizować funkcjonowanie swojego sklepu internetowego w taki sposób, by wpłynęło to na wzrost zaufania konsumentów. Na tym jednak nie koniec, bo dobry sklep to nie wszystko – w internecie liczą się także odpowiednio zaplanowane działania promocyjne, między innymi w social media. Dopiero w pełni przemyślana, dostosowana do aktualnych internetowych trendów, strategia funkcjonowania e-sklepu, pozwoli pozyskać grupę lojalnych, zadowolonych klientów.

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco