Zmiany na Facebooku – co należy wiedzieć?
2 wrzesień 2014 | Kategoria: Social mediaOgraniczenie zasięgu postów organicznych stało się faktem, z którym administratorzy stron fanowskich musieli się już dawno pogodzić. Oprócz zmian, jakie Facebook wprowadził w algorytmie EdgeRank, idą kolejne, mające na celu ułatwienie użytkownikom serwisu dotarcie do treści bardziej wartościowych, a także rozróżnienie poważnych od tych lekkich. Ponadto, zmiany w reklamach pomogą w promowaniu marki. Czego w najbliższym czasie można spodziewać się od społecznościowego giganta?
Wartościowy content górą
Przede wszystkim, Facebook skupi się teraz na wartościowym contencie – właśnie takie treści będą promowane przez serwis, w dodatku na większą skalę. Wszystko z myślą o użytkownikach, którzy oczekują, by docierały do nich treści należące do obszaru ich zainteresowań. Zmiana ta z pewnością ucieszy firmy, które dbają o treści na swoich stronach internetowych oraz angażują się w prowadzenie bloga.
W Aktualnościach (Newsfeedzie) można spodziewać się spadku rankingu wpisów, które jedynie zachęcają do kliknięcia w podany link, ale nie zdradzają, co się pod nim znajduje (tzw. click-baiting). Użytkownicy serwisu preferują posty, które pomagają im zdecydować, czy chcą zapoznać się z treścią artykułu znajdującego się pod linkiem. Dlatego Facebook postanowił uruchomić mechanizm, który będzie sprawdzał, jaki czas użytkownik poświęci na przeczytanie takiej treści. W ten sposób serwis chce oceniać, czy treść znajdująca się pod wskazanym linkiem jest cenna dla użytkownika. Jeżeli użytkownik zaraz po otworzeniu linku powróci do serwisu, Facebook zakwalifikuje tą treść jako mało wartościową.
W ramach weryfikacji treści Facebook ma także sprawdzać stosunek liczby kliknięć na link do komentarzy i udostępnień. Ten mechanizm pozwoli również rozpoznawać teksty jedynie o ciekawym tytule, ale bez ważnej zawartości merytorycznej. Należy zauważyć, że od tej pory Facebook będzie preferował i nagradzał większym zasięgiem wpisy z linkami i miniaturą (gdyż te bezpośrednio podpowiadają, czego można się spodziewać po kliknięciu), a nie z tekstem, grafiką i linkiem.
Odróżnianie treści poważnych od niepoważnych
Wzrost treści w serwisie spowodował chaos komunikacyjny, w którym użytkownicy nie potrafią stwierdzić, które treści są prawdziwe, a które stanowią żart. Facebook odpowiadając na prośby użytkowników prowadzi niewielkie testy nowych oznaczeń, jakie miałyby pojawiać się przy treściach satyrycznych. Możliwe, że napis „satyra” będzie pokazywać się w Newsfeedzie przy konkretnych linkach wyświetlanych pod przeglądanym wpisem. Najprawdopodobniej w ten sposób zostaną oznaczone niektóre fanpage’e.
Tworzenie zestawu reklam
Z najnowszych zmian dotyczących reklam ucieszą się z pewnością administratorzy stron fanowskich. Już od września reklamodawcy mogą zarządzać reklamami dzięki trzem poziomom organizacji: kampaniom, zestawom reklam (nowość) i reklamom. Wprowadzona przez Facebooka nowość pozwala na stworzenie wielu zestawów reklam, z określeniem indywidualnych budżetów i harmonogramów dla każdej z nich. W ten sposób możliwe jest utworzenie reklam skierowanych do konkretnej grupy odbiorców, co pozwoli skutecznie wpłynąć na optymalizację. W ramach jednego zestawu można sprawdzić, które reklamy (stanowiące kompilację różnych tekstów i grafik) sprawdzają się najlepiej u danej grupy odbiorców. Dzięki tej opcji możliwe będzie testowanie różnych wariantów reklam wśród różnych grup odbiorców i jednocześnie monitorowanie efektów.
Zespół Facebooka ponownie zadziwił swoich użytkowników mówiąc o kolejnych zmianach. Ich celem jest zwiększenie zadowolenia użytkowników serwisu, a także reklamodawców. Ponadto zależy im na jak najlepszej selekcji informacji, co uprzyjemni korzystanie z portalu osobom posiadającym na nim konta.