Wyzwania marketingu internetowego kancelarii adwokackiej
16 wrzesień 2013 | Kategoria: E-marketingKodeks etyki adwokackiej mówi jasno – adwokat nie może korzystać z reklamy i pozyskiwać klientów w sposób niezgodny z godnością zawodu. Komisja Etyki Zawodowej i Zespół do spraw zwalczania nieuczciwej konkurencji w lipcu tego roku wydali komunikat dotyczący korzystania przez adwokatów z technologii informatycznych. Wynika z niego, że zasady etyczne nie są dla wszystkich zrozumiałe.
Przeprowadzona analiza potwierdziła w bardzo wielu przypadkach naruszenie norm. Adwokaci zdają się nie przejmować kodeksem etycznym i za wszelką cenę chcą skutecznie reklamować swoje usługi, szczególnie w sieci. Zdarza im się nawet nie dotrzymać tajemnicy zawodowej. Bez większego problemu, na popularnych portalach społecznościowych, można znaleźć wypowiedzi, które pozwalają na ujawnienie stron postępowania, taktyki procesowej, a nawet komentarze, które dotyczą składu orzekającego. Same informacje dotyczące funkcjonowania kancelarii również pozostawiają wiele do życzenia. Adwokaci używają określeń oceniających ich działalność jako najlepszą, kreują swoją kancelarię na wiodącą w branży. Zdarza się również przekonywanie potencjalnych klientów, że prawnicy mogą przewidzieć wynik postępowania, czyli nota bene przekonywanie do tego, że na sali sądowej liczą się jedynie umiejętności stron. Zapominają, że prawnik może jedynie informować o swoich usługach, a nie zachęcać do skorzystania z nich. Wielokrotnie łamany jest także zakaz korzystania z odpłatnych form pośrednictwa w kontaktach z klientami.
Dwie strony medalu
Młodzi adwokaci narzekają, że ciężko im zdobyć klientów. Odpowiednią pozycję na rynku dawno wyrobili sobie ich starsi koledzy. To oni wiodą prym i przejmują największe zlecenia. W związku z sytuacją panującą w środowisku adwokackim, coraz więcej osób oponuje przeciwko konserwatywnym rozwiązaniom. Liberalizacja przepisów mogłaby w znacznym stopniu ułatwić rozpoczęcie kariery zawodowej młodym adwokatom. Jednakże na razie nie ma szans na ich zmianę.
Organy NRA wezwały wszystkich adwokatów do dokonania analizy zgodności z prawem podejmowanych działań oraz działań podmiotów, z którymi została nawiązana współpraca. Podmioty te oczekują także, że w razie istnienia jakichkolwiek treści, które są niezgodne z prawem lub z zasadami etyki, zostaną podjęte działania mające na celu usunięcie ich z nośników elektronicznych, a formy działalności zostaną dostosowane do obecnie obowiązujących przepisów prawa – w terminie do 31 sierpnia 2013 r.
Problem z pozycjonowaniem
Komisja Etyki Naczelnej Rady Adwokackiej jasno deklaruje swoje stanowisko – adwokaci mogą informować o świadczonej przez nich pomocy prawnej w sposób, który nie narusza zbioru zasad etyki. Z całą pewnością nie powinni natomiast poprzez informację docierać do grona osób, które nie miały zamiaru korzystać z pomocy prawnej.
W marcu bieżącego roku Komisja Etyki NRA opublikowała oficjalne stanowisko w sprawie dopuszczalności informowania przez adwokata o swojej działalności zawodowej na stronach internetowych. Wynika z niego, że korzystanie z usług takich jak Google AdWords nie można jednoznacznie traktować jako reklamy. Należy jednak odpowiednio formułować ofertę usług oraz unikać słów wartościujących i oceniających takich jak np.: najlepszy, specjalista, najważniejszy.
Są jednak przypadki, kiedy informacje o danej kancelarii, w wyniku określonych działań z zakresu pozycjonowania, pojawiają się przy opisie przestępstw, które budzą zainteresowanie mediów i opinii publicznej. Wtedy dany adwokat dopuszcza się nie tylko naruszenia zakazu reklamy, ale także uchybia godności zawodu.
Złoty środek strategii marketingowej dla prawników
Adwokaci, szczególnie Ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę – stoją przed trudnym wyborem. Często wolą zaryzykować złamanie zasad kodeksu etycznego niż skazywać siebie na porażkę. Kancelaria prawnicza działa przecież na tych samych zasadach jak każde inne przedsiębiorstwo – aby utrzymać się na rynku musi zarabiać, a jak wiadomo to „reklama jest dźwignią handlu”, również handlu usługami.
Warto jednak pamiętać, że adwokat to zawód szczególny. Łamanie obowiązujących w środowisku zasad może źle się skończyć. Chcąc uniknąć wyrzutów sumienia, a także ewentualnej odpowiedzialności, kancelaria prawna powinna wybrać odpowiednią strategię marketingową. Musi być ona zgodna z obowiązującymi przepisami, skuteczna i przede wszystkim niegodząca w dobre imię tego zawodu.
Polecamy usługi marketingowe, w których główny nacisk kładziemy na działanie informacyjne. Do takich usług należy nasz autorski netAsystent czy odpowiednio przygotowane kampanie Google Adwords.