Storytelling – dlaczego na nas działa?
28 sierpień 2015 | Kategoria: E-marketing, Świat reklamySpoty reklamowe, których bohaterowie dzielą się historiami z własnego życia zdecydowanie zdominowały telewizję i internet. Takie reklamy to kopalnie ludzkich doświadczeń, których z chęcią się słucha oraz, o dziwo, analizuje i wyciąga wnioski. Tak właśnie działa storytelling.
Okazuje się, że marketing narracyjny stanowi jedno z najskuteczniejszych narzędzi kreujących wizerunek marki oraz budujących unikalność i rozpoznawalność pośród konkurencji. Dlaczego? Po pierwsze, od zawsze człowiek lubił słuchać ciekawych historii, są one zatem dobrym pośrednikiem informacji, którą marki chcą przekazać konsumentom. Po drugie, opowieść daje możliwość stworzenia konkretnego i jednocześnie kontrolowanego obrazu danego brandu czy produktu. Historia opowiadająca o doświadczeniach związanych z używaniem kosmetyku, przejażdżki samochodem czy korzystania z usług banku, ale również opowieść o genezie marki, jak i popularne ostatnio rady kulinarne – takie treści, bez naszej wiedzy i kontroli, budują emocjonalną więź, a co najważniejsze – wpływają na wzrost wiarygodności i atrakcyjności marki.
W czym leży sens? W tym, że historie te odwołują się do potrzeb i pragnień odbiorców komunikatu. Stworzenie swoistego tła, pobudzającego wyobraźnię i emocje odbiorców – to przepis na sukces. Taka historia motywuje do działania, nie tylko jeżeli chodzi o decyzje zakupowe. Warto tutaj przytoczyć kampanię reklamową Nike prowadzoną pod hasłem „Find your greatness” – marka zachęcając do pokonywania swoich słabości i stawiania przed sobą nowych wyzwań, w sposób pośredni zachęca również do zakupu swoich produktów. Sprytnie, ale przede wszystkim skutecznie.
W każdej historii można wyróżnić pewne stałe elementy: bohater opowieści oraz problem, konflikt lub wyzwanie, które napędzają akcję i jednocześnie prowadzą do rozwiązania. Bardzo często marki bazują w storytellingu na swojej genezie, ponieważ podkreślanie wagi tradycji wpływa pozytywnie na stały, zrównoważony wizerunek brandu. Te marki z kolei, które nie mogą pochwalić się fascynującą, wieloletnią historią, starają się przekazać najlepiej jak potrafią ideę swojej działalności, wartości oraz cele.
Najważniejsze jest przyjęcie odpowiedniej strategii – w storytellingu można bazować zarówno na poczuciu humoru – wówczas stawia się na nasilenie interakcji z odbiorcą, jak i ukazaniu marki lub produktu w wyjątkowym, prestiżowym świetle. Którą drogę wybrać? Wszystko zależy oczywiście od branży i charakteru danego produktu. Najważniejsze, by konsekwentnie podążać w obranym kierunku tak, aby storytelling stał się jej integralnym, wizerunkowym elementem.
Mówiąc o storytellingu, warto odwołać się do takich marek, jak Coca-Cola, Dove, Apple, Lidl czy w ostatnim czasie również Allegro. Pierwszy z wymienionych stanowi jedną z najlepszych realizacji idei marketingu narracyjnego, co też od lat obserwować można na ekranach telewizorów i komputerów. Przykładem storytellingu może być również dopiero co rozpoczęta kampania reklamowa platformy sprzedażowej Allegro, w ramach której odbiorcy będą zapoznawani z historiami sygnowanymi hasłem „Czego szukasz?”.
Nie można również nie wspomnieć o ostatnio zakończonej historii z udziałem sławnych kucharzy w przypadku niemieckiej sieci dyskontowej Lidl. Przez 3 lata niezwykle owocnej współpracy obroty tego dyskontu wzrosły o 22%! Wszystko dzięki dobrze opowiedzianej i kontynuowanej historii.
Czy storytelling jest zatem najlepszym sposobem na wyróżnienie się spośród konkurencji i zapadnięcie w pamięci przytłaczanych przekazami reklamowymi konsumentów? Wygląda na to, że tak. O ile oczywiście słuchaczom zostanie przedstawiona naprawdę ciekawa, wiarygodna i poruszająca opowieść. 🙂