Reklamy wideo na Facebooku – to już pewne
19 sierpień 2013 | Kategoria: Social mediaWprowadzenie reklam wideo na Facebooku było nieuniknione i mówiło się o tym już od dawna. Mimo tego, wciąż mieliśmy nadzieję, że o Video Ads usłyszymy nieco później niż zakładano. Jak podaje Wall Street Journal mają one jednak wystartować w USA już jesienią – a jest to bardzo wiarygodne źródło informacji.
Wprowadzenie Video Ads ma być dłuższym procesem – sam M. Zuckerberg uznał, że reklamy wideo mogą drażnić użytkowników, więc optuje za spowolnieniem procesu, by użytkownicy mieli czas na oswojenie się z nowością. Właśnie dlatego jako pierwsi reklamy zobaczą użytkownicy z USA, w Europie ta forma ma być dostępna dopiero w drugiej połowie 2014 r., a w Azji w 2015 r.
Jak będą wyglądały reklamy wideo?
Video Ads będą krótkimi, maksymalnie 15-sekundowymi spotami pojawiającymi się w Aktualnościach (News Feed) użytkowników, o zgrozo, automatycznie! Na początku będą zatem pewnie równie irytujące jak reklamy pojawiające się przed wideo oglądanymi np. w serwisie YouTube. Z czasem użytkownicy przyzwyczają się jednak do tej „niedogodności”, na co liczy Facebook (nie może sobie bowiem pozwolić na utratę użytkowników). A gra jest dla serwisu warta świeczki – analitycy z banku inwestycyjnego Morgan Stanley prognozują, że w samym 2014 roku Facebook zarobi na reklamach wideo 1 mld dolarów! Co więcej, do 2020 r. według prognoz kwota ta wzrośnie sześciokrotnie!
Dla kogo Video Ads?
Jak można się domyślić, reklamy wideo to forma, z której będą korzystali tylko najwięksi reklamodawcy. Dodawanie reklam wideo nie będzie zautomatyzowane (tak jak jest w przypadku innych form reklamowych na Facebooku) – oznacza to, że każda reklama przed publikacją będzie musiała zostać zaakceptowana przez administratorów serwisu. Co oczywiste, reklamy wideo nie będą więc dostępne dla wszystkich, a barierą ograniczającą wykorzystanie tej formy przez reklamodawców będzie przede wszystkim bariera finansowa. Reklama video o zasięgu na cały serwis (czyli ponad miliard użytkowników) będzie kosztowała 2 mln dolarów dziennie.
Pojawiły się plotki, które mogą pocieszyć użytkowników – podobno Facebook wprowadzi ograniczenie emisji reklam, według którego u jednego użytkownika nie będzie mogło pojawiać się więcej niż 3 spoty dziennie. Jest to nieco pocieszająca wiadomość.
Jesteśmy dość sceptycznie nastawieni do Video Ads. Ograniczenie do 3 spotów dziennie i świadomość serwisu dotycząca irytującego charakteru nowej formy reklam może jednak napawać optymizmem. Czekamy na koniec 2014 r., kiedy reklamy wideo pojawią się w polskiej wersji serwisu – ciekawe, która z polskich firm jako pierwsza zdecyduje się na kampanię spotów wideo na Facebooku…