Przygotuj ofertę na Black Friday, bo warto!
22 listopad 2016 | Kategoria: E-commerceMiliardy dolarów wydane w USA, a miliony złotych u nas – zbliża się Black Friday, święto branży handlowej, w tym również e-commerce! Na wyjątkowe promocje czekają też polscy e-konsumenci, warto więc przygotować dla nich specjalną ofertę.
Skąd tradycja Black Friday?
Black Friday przyszedł do nas z USA i przypada zawsze na pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia – jest jednoznaczny ze startem sezonu świątecznego. To dzień największej sprzedaży, stąd nazwa “czarny piątek” – niegdyś księgowi zapisywali zyski czarnym kolorem (straty – czerwonym). Za oceanem w zakupowym szaleństwie bierze co roku udział około 100 mln Amerykanów, którzy wydają w tym dniu nawet 50 mld dolarów!
W piątek w USA tłumy ruszają przede wszystkim do sklepów stacjonarnych. Tuż po szalonym zakupowym weekendzie (bo “czarny piątek” przedłuża się zwykle na kolejne dni) następuje jednak święto e-handlu, czyli Cyber Monday. Choć pierwsze dni wyprzedaży dotyczą przede wszystkim handlu tradycyjnego, to i w sklepach internetowych sprzedaż w te 4 dni (od Black Friday do Cyber Monday) osiąga ogromny poziom, co oznacza prawdziwe żniwa dla amerykańskiej branży e-commerce.
W Europie, w tym także w Polsce, Black Friday z roku na rok zyskuje na popularności. Angażują się w niego coraz częściej, a raczej przede wszystkim sklepy internetowe. To właśnie e-handel rozpoczyna od tego dnia sezon największej sprzedaży. Właśnie dlatego u nas najwięcej promocji na “czarny piątek” znaleźć można właśnie w internecie. Niektóre e-sklepy w okresie od Black Friday do Cyber Monday osiągają w Polsce nawet 40% swoich obrotów rocznych! Polscy klienci online również spodziewają się specjalnych ofert właśnie w tym dniu, dlatego warto przygotować dla nich coś wyjątkowego.
Jak wykorzystać Black Friday w sklepie internetowym?
Black Friday to najlepszy moment na prowadzenie akcji promocyjnych. W tym dniu nawet klienci, którzy na co dzień nie korzystają ze sklepów internetowych, chętniej sprawdzają ich ofertę.
Jednym z najlepszych pomysłów na Black Friday jest zaproponowanie klientom darmowej wysyłki. Jeśli towar przyjdzie do odbiorcy bez dodatkowych kosztów, nawet ci nieprzekonani do zakupów internetowych będą chcieli skorzystać z oferty e-sklepu.
Najpopularniejsze podczas “czarnego piątku” są oczywiście specjalne rabaty. Mogą mieć formę promocji na cały asortyment lub np. 50% obniżki ceny drugiego produktu w koszyku. Warto jednak pamiętać, że rabaty powinny być dość wysokie, by skusiły internautów (stosowane w innych dniach 10% może tu nie wystarczyć).
W 2015 roku branża e-commerce przygotowała się do Black Friday bardzo sumiennie. Największe sklepy internetowe utworzyły landing page’e dedykowane dla akcji, na których opisywały zasady i wszystkie szczegóły dotyczące promocyjnej oferty. Wiele e-sklepów wysyłało też mailingi oraz prowadziło kampanie SMS, informując stałych klientów o przygotowanych specjalnie dla nich dodatkowych rabatach, które wynosiły w niektórych przypadkach nawet 70%!
Jesteśmy bardzo ciekawi, jak przebiegnie Black Friday 2016 i jakie oferty przygotuje na ten dzień polska branża e-commerce. Czekamy ze świątecznymi zakupami właśnie na 25 listopada, więc liczymy, że e-sklepy już szykują coś specjalnego 🙂