Potęga serwisów społecznościowych
7 marzec 2013 | Kategoria: E-marketing, Social mediaWedług badań, z serwisów społecznościowych korzysta większość światowych internautów (w tym co drugi mający dostęp do sieci Polak). Na samym tylko Facebooku zarejestrowało się dotychczas ponad miliard użytkowników, czyli co szósty mieszkaniec świata! Gdyby serwis M. Zuckerberga był państwem, to więcej obywateli miałyby tylko Chiny i Indie!
To pokazuje, jak dynamiczne zmiany zachodzą w naszej kulturze, szczególnie wśród młodych. Ochrona prywatności ustąpiła miejsca dzieleniu się informacjami o sobie z grupą znajomych, a nawet z całym światem. Odległości między najodleglejszymi nawet miejscami na Ziemi skurczyły się do kilkudziesięciu centymetrów dzielących nasze twarze od komputerowych monitorów. Media społecznościowe (social media) pozwoliły internautom być bliżej siebie w sytuacjach, w których fizycznie nie byłoby to możliwe.
Nie przypadkiem ukuło się powiedzenie: „Nie ma cię na fejsie – nie istniejesz”. Dotychczas dotyczyło ono jedynie poszczególnych użytkowników indywidualnych, teraz jednak ma zastosowanie także w biznesie. Marketingowcy od kilku lat ścigają się w pomysłach jak wykorzystać serwisy społecznościowe. Same serwisy opierają swoje działanie coraz częściej na narzędziach marketingowych dostępnych właśnie dla użytkowników biznesowych. Dostępność i popularność serwisów społecznościowych nie mogła nie zostać zauważona przez środowiska biznesowe i marketingowe. Właśnie tak narodził się na Facebooku fanpage – strona fanowska marki lub firmy i towarzyszące jej narzędzia reklamowe.
Fanpage to nic innego jak sposób na zaistnienie firmy na Facebooku. Jest to firmowa strona fanowska w serwisie. W Polsce najpopularniejsze strony mają prawie 2 mln fanów. Prowadzenie strony na Facebooku jest dla wielu koniecznością, by nie pozostać daleko w tyle za konkurencją.
Założenie strony fanowskiej nie jest trudne – może tego dokonać każdy użytkownik. Trudności można napotkać jednak już na tym etapie – warto już przy tworzeniu strony mieć pomysł na jej prowadzenie, posiadać odpowiednie materiały graficzne i informacje, które powinny się na tej stronie znaleźć. Koszty utrzymania są niewielkie w stosunku do potencjalnych korzyści. Prowadzenie strony daje dostęp do nieograniczonej liczby potencjalnych klientów. Ich pozyskanie nie jest jednak łatwe. Fanpage musi być prowadzony w atrakcyjny sposób. Tylko tak zapewnimy naszej marce pozytywny wizerunek i zachęcimy użytkowników serwisów do kliknięcia Lubię To!, dzięki czemu dołączą do grona naszych fanów.
Fanpage to narzędzie dostępne dla wszystkich. Jego prowadzenie nie jest jednak łatwe, dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom. Strona fanowska nie jest także narzędziem dla każdej działalności. Nawet ciekawy content na naszej stronie to tylko połowa sukcesu. Nawet nie posiadając strony fanowskiej, nadal możemy jednak korzystać z narzędzi marketingowych, jakie oferuje Facebook i w ten sposób trafiać z ofertą do jego użytkowników.
Obecność w serwisach społecznościowych powinna być przede wszystkim przemyślana i gruntownie zaplanowana.