Optymalizacja konwersji czyli jak poprawić efektywność odwiedzin strony www
27 czerwiec 2013 | Kategoria: E-marketingWspółczesne porzekadło mówi: jeśli nie ma Cię w Internecie, nie istniejesz. Samo posiadanie strony internetowej czy e-sklepu internetowego nie zawsze jednak gwarantuje, że za ich odwiedzinami będą szły zaplanowane dla odwiedzających działania biznesowe.
Znaczenie optymalizacji
Strona ma charakter informacyjny o ofercie firmy – ma zachęcić do skorzystania z usług. Zaplanowaną akcją biznesową będzie w tym wypadku wypełnienie formularza kontaktowego bądź zarejestrowanie się na stronie – to właśnie w momencie wysłania zapytania (lub podczas rejestracji) odwiedzający stronę wykonuje pierwszy krok do zostania klientem firmy. Rzecz jest jeszcze istotniejsza w przypadku sklepu internetowego – to właśnie tu nie tylko prezentowana jest oferta, ale dokonują się także bezpośrednio transakcje zakupu produktów.
Właśnie dlatego tak istotna jest odpowiednia optymalizacja strony czy sklepu internetowego. Optymalizacja służy poprawie jakości witryny. Może odbywać się na trzech płaszczyznach. Pierwsza z nich to optymalizacja kodu strony (sklepu) – dzięki tym działaniom witryna jest bardziej przyjazna dla wyszukiwarek internetowych, co w konsekwencji oznacza, że więcej potencjalnych zainteresowanych na nią trafia.
Kolejnym krokiem jest optymalizacja treści – jej działania polegają na poprawieniu przejrzystości struktury i treści strony, by użytkownik, który już na stronę trafił i ją przegląda, odnalazł w krótkim czasie jak najwięcej szukanych przez siebie, istotnych informacji.
Ostatnią płaszczyzną, na której odbywa się optymalizacja witryny internetowej jest optymalizacja konwersji – to właśnie ona służy poprawie efektywności odwiedzin witryny.
Skrócenie drogi do celu
Optymalizacja konwersji (optymalizacja współczynnika konwersji) w dużym skrócie służy zamianie użytkowników odwiedzających stronę lub sklep internetowy w klientów firmy – czyli osoby, które dokonają skierowanego ku nim działania biznesowego. Takim działaniem może być wysłanie zapytania przez formularz kontaktowy lub zamówienie usług (w przypadku strony internetowej) oraz dokonanie transakcji zakupu produktów (w przypadku sklepu internetowego).
Dzięki temu procesowi użytkownicy mogą wykonać wszelkie zaplanowane dla nich akcje w sposób łatwiejszy i szybszy – czyli dokonują ich chętniej. Jeżeli strona nie jest bowiem przygotowana na przyjęcie odwiedzających ją użytkowników, zewnętrzne działania promocyjne (pozycjonowanie, kampanie Google Adwords itp.) nie przyniosą zamierzonych efektów i będą jedynie generować koszty. Optymalizacja strony (w tym działania optymalizacyjne współczynnika konwersji) jest procesem, który powinien być wykonany przed działaniami związanymi z zewnętrzną promocją witryny.
Miarą konwersji jest współczynnik konwersji, który pokazuje, jaka część odwiedzających daną witrynę, dokonało zaplanowanej akcji (w ujęciu procentowym).
Optymalizację rozpoczyna się od badania ścieżki, jaką musi pokonać odwiedzający stronę, aby dokonać zaplanowanych dla niego działań biznesowych. Następnie przeprowadza się szereg działań, których celem jest uproszczenie tej ścieżki i w konsekwencji podniesienie poziomu sprzedaży.
Działania optymalizacyjne dopasowuje się do konkretnej witryny oraz jej specyfiki, a także do ogólnego charakteru branży, w jakiej działa firma.
Jeżeli jesteś zainteresowany optymalizacją swojej witryny, skontaktuj się z nami!