Nowości na Facebooku – nowe statusy i weryfikacja profili oraz stron
31 maj 2013 | Kategoria: Social mediaW ostatnich dniach korzystanie z serwisu Facebook było nieco uciążliwe – często pojawiały się błędy i utrudnione było dodawania postów, np. na stronach fanowskich. Jak się domyślaliśmy, spowodowane to było wprowadzaniem nowinek w serwisie. Już teraz możemy potwierdzić – Facebook wprowadził drobne, ale znaczące, funkcjonalności.
Weryfikacja profili i stron
Najpopularniejszyserwis społecznościowy postanowił pójść w ślady innych graczy w świecie social media: Twittera, Google+ oraz Pinterest’a i wprowadził weryfikację profili i stron kont. Weryfikacja ma to na celu wyeliminować fałszywe profile i strony, które podszywają się pod znane osobistości, marki, firmy. Weryfikacja jest przeznaczona wyłącznie dla znanych marek i osób. Facebook nie udostępnia bowiem możliwości zgłoszenia się do weryfikacji. Administratorzy serwisu sami wybierają odpowiednie profile – koncentrując się na liczbie znajomych oraz odpowiednie strony fanowskie (tu głównym kryterium jest liczba fanów). Facebook już w 2012 roku weryfikował profile, ale funkcja ta była przeznaczona tylko i wyłącznie dla artystów posługujących się pseudonimami. Dzięki takiemu zabiegowi fani mogli wyszukać idola nie tylko przez wpisanie imienia i nazwiska, ale także pseudonimu. Administratorzy prowadzący strony fanowskie celebrytów, marek czy firm stosowali często także prosty zabieg – w nazwie profilu czy strony fanowskiej dodając słowo „oficjalny profil” czy „oficjalny fanpage”. Zabieg ten nie zawsze jednak chronił przed „podszywaniem się” – słowo takie bowiem w nazwie może wpisać każdy.
Jako pierwsze do zweryfikowania zakwalifikowały się marki oraz osoby z USA. Nie jest jeszcze podane do wiadomości, kiedy weryfikacje będą przeprowadzane w innych krajach. Mark Zuckerberg odwiedził jednak ostatnio Polskę, zaznaczając, że rozwój polskiej wersji serwisu jest dla Facebooka znaczący, w związku z tym możemy spodziewać się, że i u nas wkrótce pojawi się znak weryfikacji przy największych stronach i profilach. Znak ten jest niebieską ikonką „check” postawioną przy nazwie strony fanowskiej czy profilu. Niebieska ikonka będzie widoczna zarówno na stronie czy profilu jak i w wynikach wyszukiwania. Nie znaleźliśmy jednak informacji, jak sam proces weryfikacji przebiega – szkoda, jest to kwestia dość interesująca.
Nowe formy statusów
W kwietniu w USA serwis udostępnił użytkownikom dodawanie nowych form aktywności do swoich statusów (w tym także emotikony w statusach). Uprościł w ten sposób przekazywanie gronu znajomych tak istotnych faktów, jak np. to, że w danej chwili pijemy sok jabłkowy 😉 Od wczoraj ta funkcjonalność udostępniona jest także dla polskich użytkowników.
Ustawiając nowy status użytkownik może wybrać czynność z całej listy aktywności. Jednym słowem – użycie klawiatury przy ustawianiu statusu może być więc ograniczone do minimum. Co więcej, za czynnością możemy od razu wskazać stronę fanowską danego produktu, usługi czy wykonawcy muzycznego. I tak np. „piję sok pomarańczowy marki X” będzie wymagało jedynie kilku kliknięć myszką. Podobnie po czynności „słucham” będziemy mogli od razu wstawić odnośnik do strony fanowskiej danego wykonawcy.
Aktywności pogrupowane są w następujące kategorie: odczucia i stany emocjonalne (tu możemy dodawać odpowiednie emotikony), oglądanie (programów TV, seriali, filmów), czytanie, słuchanie, picie i jedzenie. Opcja jest wprowadzana stopniowo, w związku z czym nie jest jeszcze dostępna dla wszystkich użytkowników, ale pełne jej wprowadzenie to kwestia kilku najbliższych dni.
Nasza opinia:
Wprowadzenie weryfikacji stron i profili to bardzo pozytywny krok. Zastanawiający jest jedynie sam proces weryfikacji – gdy tylko dowiemy się, jak on wygląda, na pewno o tym doniesiemy.
Co do nowych form statusów – sprawa jest nieco bardziej kontrowersyjna. Mamy wrażenie, że ekshibicjonizm społecznościowy może osiągnąć dzięki tej funkcjonalności swój szczyt. Jest to jednak bardzo pozytywna opcja dla marek, firm czy osobistości – lojalni fani będą oznaczać bowiem ich strony fanowskie w swoich statusach, promując w ten sposób te strony i przyczyniając się do wzrostu liczby fanów.