Nowe zasady konkursów na Facebooku – zmiana regulaminu
28 sierpień 2013 | Kategoria: Social mediaWczoraj wieczorem Facebook wprowadził zmiany w regulaminie konkursów. Jak się okazuje, większość praktyk stosowanych przez administratorów fanpage’y, do tej pory niezgodnych z regulaminem, będzie teraz dostępnych i w pełni „legalnych”.
Konkursy i promocje mogą być organizowane także poza aplikacjami
Do tej pory konkursy zgodne z regulaminem Facebooka, musiały być organizowane i przeprowadzane tylko i wyłącznie poprzez aplikacje (Facebook Apps) – instalowane w osobnej zakładce fanpage’a. Facebook w ten sposób wyłączał odpowiedzialność za treść konkursów i ich zasady – aplikacje były w założeniu zewnętrzne, jedynie instalowane na fanpage’u. Akcje i konkursy nie mogły odbywać się bezpośrednio na Facebooku – fanpage miał w założeniu służyć jedynie celom informacyjnym. Aplikacje musiały być stworzone przez programistów, którzy odpowiednio je przygotowali, opierając się o mechanizmy dostępne w serwisie. Było to zadanie skomplikowane, dla wielu również kosztowne (stworzenie aplikacji) i czasochłonne. Dlatego właśnie, wielu administratorów ryzykowało, przeprowadzając konkursy i akcje promocyjne poza aplikacjami. Niektóre strony fanowskie pożałowały tego kroku – były blokowane przez administratorów serwisu. Dotyczyło to jednak małego procenta wszystkich „nielegalnych” wobec regulaminu Facebooka akcji i pewnie dlatego serwis zdecydował się zalegalizować stosowane praktyki.
Teraz konkursy i akcje promocyjne będą mogły być organizowane bezpośrednio na fanpage’u. Oczywiście, aplikacje nadal mogą być w tym celu wykorzystywane i na pewno będą – choćby przy bardziej skomplikowanych konkursach i akcjach. Należy zauważyć, że zmiany regulaminu dotyczą tylko stron fanowskich – nadal nie można przeprowadzać konkursów na prywatnych profilach.
Dozwolone jest przeprowadzanie konkursów polegających na:
- dodaniu posta przez użytkownika na stronę fanowską,
- polubieniu lub skomentowaniu wpisu strony (Like/Comment),
- wysłaniu wiadomości prywatnej przez użytkownika do strony fanowskiej,
- wykorzystywaniu lajków jako mechanizmu głosowania (tworzenie rankingów poprzez ilość polubień).
Te zmiany to zezwolenie na wykorzystywanie bardzo wielu mechanizmów w akcjach i konkursach. Facebook wprowadził jednak pewne ograniczenia.
Ograniczenia dotyczące konkursów
W promocjach i konkursach nie można wykorzystywać mechanizmu tagowania użytkowników np. na zdjęciach nowych produktów. Nie można w ramach przeprowadzania konkursu prosić fanów strony o oznaczenie się na zdjęciach czy treściach dodanych przez stronę. Podobnie nadal niezgodne z regulaminem jest przeprowadzanie konkursów, które opierają się na udostępnianiu treści strony! Facebook tłumaczy tą zasadę zachowaniem poprawności i dokładności zawartości fanpage’a. To ważna informacja, gdyż ten typ aktywności użytkowników jest często wykorzystywany w niezgodnych z regulaminem konkursach.
Organizowanie konkursów będzie teraz dla administratorów dużo łatwiejsze, gdyż czasem stosowanie się do regulaminu ograniczało ciekawe możliwości angażowania i nagradzania fanów. Cieszy nas ta zmiana – fanpage’e zyskają na atrakcyjności.