Modele rozliczeń internetowych kampanii reklamowych
28 listopad 2013 | Kategoria: E-marketing, Świat reklamyBez względu na to, jaka forma reklamy w internecie zostanie wybrana do promocji danej działalności, reklamodawca może spotkać się z szeregiem mniej lub bardziej zrozumiałych skrótów – czy to dotyczy kampanii Google Adwords, reklam Facebook Ads czy jakiejkolwiek innej formy e-reklamy. Warto zapoznać się z modelami/metodami rozliczeń kampanii internetowych, gdyż zrozumienie tych pojęć ułatwi planowanie budżetu oraz wybór odpowiednich narzędzi reklamowych.
W Polsce nadal najpowszechniejszą metodą rozliczeń jest CPM/CPT – Cost Per Mille/Cost Per Thousand (koszt za tysiąc odsłon). Oznacza koszt 1000 wyświetleń danej jednostki reklamowej. CPM jest określana jako płatność za częstotliwość wyświetlania przekazów reklamowych. Często pobiera się także od reklamodawcy opłatę za caping, czyli ograniczenie ilości emisji dla danego użytkownika – nie może ona przekraczać 20% stawki CPM. Stosowany jest w kampaniach zasięgowych.
Na badanie efektywności reklamy pozwala wskaźnik CTR (Click Through Rate), czyli współczynnik klikalności, który określa procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy (im lepiej ukierunkowa reklama, tym lepszy osiąga poziom CTR). Dla przykładu: jeżeli w reklamę wyświetloną 1000 razy kliknie 20 użytkowników, to ma ona CTR na poziomie 2%.
CPC czyli Cost Per Click (koszt za kliknięcie) to często wybierany model do rozliczeń kampanii w sieci Google czy na Facebooku. Reklamodawca według tego modelu płaci za każde kliknięcie w jego reklamę. W tym modelu reklamodawca płaci za każde kliknięcie – bez względu na to, czy użytkownik trafi faktycznie na jego stronę czy nie (bo np. zamknie otwarte po kliknięciu w reklamę okno przeglądarki bez odczytywania treści strony). Wykorzystywany jest przede wszystkim w kampaniach realizujących cele sprzedażowe.
W modelu CPV (Cost Per View) reklamodawca płaci za każde obejrzenie reklamy. Model ten dotyczy reklam tzw. pop-up, ale jest stosowany także w serwisach gromadzących filmy video, np. na YouTube, kiedy reklamodawca płaci za obejrzaną przez użytkownika reklamę, która pojawi się przed interesującym go materiałem video.
CPA – Cost Per Action (koszt za działanie) to model, w którym opłata od reklamodawcy pobierana jest dopiero, gdy po zapoznaniu się z daną reklamą użytkownik wykona określone działanie, np. pozostawi swoje dane osobowe, zakupi produkt czy wypełni formularz na stronie. Stawka może być zależna od wykonania określonego działania, ale może być także prowizją od sprzedaży. Model CPA stosowany jest przede wszystkim w e-commerce (czyli wśród firm prowadzących sprzedaż produktów i usług online). Model CPA ma wiele odmian: CPL, CPO, CPE czy CPS.
W modelu CPL (Cost Per Lead) reklamodawca płaci za reklamę tylko, gdy użytkownik pozostawi swoje dane kontaktowe poprzez wypełnienie formularza czy też zarejestrowanie się na stronie internetowej. Określoną stawkę nalicza się za każdy wykonany lead. Ten model rozliczeń dostępny jest w sieciach afiliacyjnych. Na podobnych zasadach funkcjonuje CPO (Cost Per Order), gdzie podstawę rozliczeń stanowią zamówienia użytkowników. Kolejną odmianą CPA jest także CPE (Cost Per Engagement), gdzie opłata jest naliczana dopiero, gdy użytkownik wykaże określone zaangażowanie (dokona interakcji z reklamą), np. zagra w grę, która jest elementem reklamy. CPS – Cost Per Sale (koszt za sprzedaż) to model, w którym reklamodawca płaci za każdą sprzedaż usługi/produktu dokonaną pod wpływem reklamy.
W świecie internetowych kampanii reklamowych istnieje także Flat fee – model, w którym reklamodawca płaci wydawcy określoną stawkę za wyznaczony czas emisji reklamy (w danym miejscu, bez limitu odsłon). Model ten stosowany jest najczęściej w kampaniach brandingowych i wizerunkowych – pomaga umocnić świadomość marki, a jednocześnie promuje jej konkretne produkty.
Decydując się na wybór konkretnego modelu rozliczeń, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim specyfikę działalności, cel przekazu reklamowego, posiadany budżet reklamowy i szereg innych czynników. Jeżeli chcesz zoptymalizować kampanię reklamową w sieci – czyli uzyskać najlepsze rezultaty w ramach określonego budżetu, skorzystaj z naszej wiedzy i doświadczenia.