Mistrzowie marketingu: niezwykłe ciastka Oreo
9 maj 2014 | Kategoria: Świat reklamyOreo to marka, którą zna od ponad 100 lat każdy Amerykanin, obecna w wielu krajach na całym świecie (od 2011 roku również w Polsce). Jak udało się stworzyć tak popularną markę dla zupełnie zwyczajnych ciastek?
Oreo dwa kruche ciastka przekładane kremem, tzw. markizy. Występują w różnych wersjach, ale klasyczne to dwa czekoladowe, wręcz czarne kruche krążki przekładane białym, słodkim, mlecznym kremem. Pomimo swojej zwyczajności, stały się ikoną amerykańskiej popkultury, zajmując obok Coca-Coli czołowe miejsce wśród amerykańskich produktów żywnościowych.
O popularności ciastek świadczą liczby w serwisach społecznościowych. Fanpage marki może pochwalić się liczbą ponad 36 mln fanów, profil na Instagramie ponad 148 tysiącami śledzącymi (dla porównania: profil Coca-Coli na Instagramie śledzi jedynie około 1000 użytkowników więcej), a kanał na YouTube ponad 50 tysiącami subskrybentów (dane na maj 2014).
Gdzie tkwi fenomen Oreo?
Tajemnica popularności tych zupełnie zwyczajnych w smaku ciastek tkwi oczywiście w przemyślanej, wręcz perfekcyjnej komunikacji marketingowej. Twórcy strategii marketingowej opierają się na tradycji i na wartościach rodzinnych – w spotach reklamowych we wspólnej konsumpcji uczestniczą dzieci razem z rodzicami czy z dziadkami. Taka komunikacja nie dziwi: w końcu sięgają po nie pokolenia Amerykanów od 1912 roku, kiedy po raz pierwszy pojawiły się w sklepach.
Marketingowcy Oreo poszli jednak o krok dalej. Związali markę Oreo z zabawą, czyniąc jedzenie ciastek zajęciem jeszcze bardziej przyjemnym i radosnym. Słynne „przekręć, poliż, zamocz” to hasło, które na całym świecie kojarzy się właśnie z tą marką. Stworzono nowy rytuał jedzenia, łącząc samą konsumpcję z rozrywką, w które uczestniczyć mogą całe rodziny. Kupując Oreo, konsument nie kupuje samego smakołyku, ale również zabawę, która wiąże się z jego spożyciem. Właśnie ten zabieg sprawił, że Oreo są najbardziej rozpoznawalnymi ciastkami na świecie, a my postanowiliśmy opisać jego autorów w naszym cyklu Mistrzowie marketingu.
Oreo przypomina też o istotnych wydarzenia, wiążąc właśnie z nimi tak zwykłą codzienną czynność jak jedzenie ciastek. Tak było podczas organizowanych na terenie całych Stanów parad i marszy równości (25 czerwca) czy podczas lądowania łazika Curiosity na Marsie (5 sierpnia 2012). Oreo uczy tolerancji, informuje o istotnych w skali świata czy ważnych lokalnie wydarzeniach. Reakcje Oreo na tego typu wydarzenia są szybkie, trafne i dowcipne, a dzięki temu na pewno trafiają do świadomości konsumentów. Marka dzięki temu na stałe wpisuje się do codzienności, uczestniczy w niej i informuje, a przez to staje się jeszcze bardziej rozpoznawalna. Nie bójmy się tego stwierdzenia: Oreo to marka kultowa.
Źródło grafik: facebook.com/oreo