Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday?
19 listopad 2020 | Kategoria: E-commerceWielkie święto e-commerce już za tydzień! Black Friday, bo o nim mowa, to tradycja, która kilka lat temu przywędrowała do naszego kraju z USA i umownie rozpoczyna świąteczny sezon. W tym roku przypada 27 listopada – to właśnie tego dnia konsumenci będą wypatrywać atrakcyjnych promocji i dokonywać zakupów, dzięki którym sprzedawcy odnotują wyraźny wzrost sprzedaży. Tegoroczny Czarny Piątek jednak, za sprawą pandemii i wprowadzonych w związku z nią obostrzeń dotyczących handlu stacjonarnego, niestety będzie wyglądał nieco inaczej niż zawsze – zdecydowana większość transakcji odbędzie się w internecie. Dlatego właśnie – jeśli posiadasz sklep internetowy – najwyższa pora podjąć odpowiednie działania!
Black Friday – nieco statystyk
Badania zlecone przez OVHcloud jednoznacznie potwierdzają, że dzień ten (lub czasami nawet tydzień, bo coraz częściej Black Friday zmienia się w Black Week) stał się już przedświąteczną zakupową tradycją, na którą czeka wiele osób bez względu na wiek czy płeć. W zeszłym roku niemal połowa mieszkańców naszego kraju skorzystała z promocji pojawiającej się na Black Friday, a ze względu na panującą sytuację epidemiologiczną podejrzewa się, że w tym procent ten będzie zdecydowanie wyższy. Warto także przy okazji przeanalizować niedogodności, które e-konsumenci napotkali podczas zakupów w internecie podczas zeszłorocznego Czarnego Piątku (zgłosiło je aż 49% ankietowanych). Około jedna trzecia była niezadowolona z wolnego ładowania strony, 14% zaobserwowało utrudnienia w dodaniu produktów do wirtualnego koszyka, a nieco mniej odpowiedziało, że miało problem z dokonaniem płatności. Dlatego właśnie tak istotne jest, abyś właściwe przygotował swój e-sklep na ten szczególny dzień wzmożonych transakcji i kontaktu z klientami. Jakie działania powinieneś zatem uwzględnić? Czytaj dalej!
Po pierwsze: przygotuj atrakcyjną ofertę
Przygotowanie oferty promocyjnej najlepiej rozpocznij od przejrzenia magazynu i oceny, jakie produkty sprzedają się najlepiej. Istotnym krokiem jest ustalenie grupy docelowej – nie ma bowiem produktu uniwersalnego, który będzie podobał się każdemu. Dzięki temu szybciej ustalisz ofertę, która odpowiednio zrabatowana sprawi, że Twój sklep odnotuje wysokie zainteresowanie. Pewne jest, że promocje na Black Friday muszą robić wrażenie i zachęcać do zakupu – miej świadomość, że obniżenie ceny o 5% nie przyciągnie uwagi klienta. Dlatego wybierz produkty, na które możesz dać rabat przynajmniej 20%. Jako tzw. wabik świetnie działają także drobne prezenty dodane do zamówienia, zniżka na drugi produkt czy opcja darmowej dostawy, którą można wprowadzić wraz z licznikiem odmierzającym czas do końca. Dobrym rozwiązaniem jest także zrabatowanie towaru, do którego można dobrać produkty uzupełniające (na przykład konsola i gry do niej, odkurzacz oraz worki czy ekspres do kawy razem z kapsułkami). Jeżeli Twój biznes opiera się na sprzedaży usług, poza rabatami możesz wprowadzić dodatki takie jak darmowa sesja konsultacyjna, porada czy analiza problemu dla pierwszych 10 klientów. Zadbaj także o bieżący kontakt z hurtownią lub działem produkcji – tak, aby przebiegał bez żadnych problemów w sytuacji, gdy najbardziej popularny produkt skończy się w Twoim magazynie, a zainteresowanie nim będzie spore.
Po drugie: zoptymalizuj swój sklep internetowy
Optymalizację sklepu internetowego warto rozpocząć przede wszystkim od przygotowania go na wzmożony ruch i oczekiwania klientów. Dlatego pomyśl o odpowiedniej przepustowości oraz zwiększeniu mocy serwerów, a ponadto zaangażuj dział IT w pełną gotowość na ten dzień, aby jak najszybciej rozwiązywał wszystkie niespodziewane problemy. Istotnym elementem jest także zadbanie o szybkie ładowanie się strony, ponieważ długie czekanie zniechęca klienta i to zarówno tego korzystającego z komputera, jak i urządzenia mobilnego. Przyjmuje się, że obecnie czas ten nie powinien przekraczać 2 sekund, ponieważ w inaczej odbiorcy mogą poczuć zniecierpliwienie. Test szybkości możesz wykonać przy pomocy bezpłatnych stron internetowych, z kolei w zakresie optymalizacji rozważ skontaktowanie się z agencją marketingu internetowego, która wskaże, co należy ulepszyć lub zmodyfikować w funkcjonowaniu Twojego e-sklepu oraz wprowadzi odpowiednie zmiany. Warto usprawnić cały proces zakupów, aby sprowadzał się tylko do kilku kliknięć, a także zaoferować klientom duży wybór spośród popularnych i bezpiecznych form płatności – tak, by każdy miał możliwość wybrania najdogodniejszej dla siebie opcji. Nie zapomnij także o pełnej responsywności wersji mobilnej – przejrzystość szaty graficznej, a także wyraźne i odpowiednio duże przyciski to coś, co jest już standardem w handlu internetowym.
A teraz czas na… skuteczną promocję!
Odpowiednia strategia marketingowa z okazji Black Friday może mieć ogromny wpływ na zainteresowanie ofertą, a co za tym idzie – dużą sprzedaż. Dlatego też warto dobrze ją przemyśleć i zaplanować. Przede wszystkim przekazy reklamowe należy lokować w serwisach, w których potencjalny target spędza najwięcej czasu: właściwy sposób dotarcia oraz doboru formy komunikatu do ustalonej podczas przygotowywania oferty grupy docelowej to pierwszy krok do sukcesu. Druga sprawa – aby Twoja strona została zauważona, musi się wyróżniać. Kolorystycznie dopasowane, rzucające się w oczy banerki i pop’up z informacją o promocji to podstawa – dzięki nim już w pierwszej chwili po wejściu na Twój e-sklep konsument otrzyma jasny przekaz, że może w nim znaleźć ciekawe promocje i rabaty. Nie zapominaj także o nawiązywaniu kontaktu z potencjalnymi klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych, smsów bądź e-maila.
Atrakcyjna oferta oraz umiejętnie prowadzony sposób wypromowania jej w sieci ma szansę przynieść ogromne zyski, tym bardziej, że obecny rok nie należał do łatwych dla handlu. Dlatego nie ignoruj okazji, jaką daje Black Friday i jak najszybciej rozpocznij przygotowania!