Jak przenieść sprzedaż do internetu?
15 wrzesień 2016 | Kategoria: E-commerce, E-marketingWedług najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” 48% polskich internautów (których jest obecnie prawie 26 mln) dokonało przynajmniej raz zakupów przez internet. Obok tak licznej grupy – ponad 12 mln potencjalnych klientów – nie można przejść obojętnie.
Sprzedaż produktów we własnym sklepie internetowym
Prowadząc sprzedaż stacjonarną i chcąc przenieść ją do sieci, warto rozważyć utworzenie własnego e-sklepu. Przez internet sprzedawać można każdy produkt – od kosmetyków i ubrań, przez żywność, po specjalistyczny sprzęt.
Sklep internetowy pozwala e-konsumentom dokonywać zakupów szybko, wygodnie i często taniej niż w punktach tradycyjnych. Klienci online postrzegają takie zakupy jako bezpieczne i mało skomplikowane.
Dla sprzedawcy posiadanie e-sklepu to przede wszystkim możliwość oferowania produktów o wiele szerszej grupie odbiorców. Obsługa online jest też znacznie wygodniejsza i szybsza dla samego przedsiębiorcy i jego pracowników – ich głównym zadaniem jest kompletowanie zamówień, ewentualny kontakt z kupującym i wysyłanie paczek.
Internauci trafiają do sklepów, które są odpowiednio promowane tj. pozycjonowane w wyszukiwarce, wskazywane przez porównywarki cenowe czy obecne w social media. Co istotne, w internecie występuje bardzo wiele metod i narzędzi marketingowych, dzięki czemu reklamowanie e-handlu jest znacznie tańsze i często bardziej skuteczne niż w przypadku handlu tradycyjnego.
Serwisy aukcyjne i ogłoszeniowe
W polskim e-handlu zdecydowany prym wiedzie Allegro. Ten aukcyjny serwis to marka najsilniej kojarzona w naszym kraju z zakupami online. Właśnie dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na oferowanie swoich produktów w tym serwisie. Niektórzy z nich prowadzą sprzedaż tylko przez Allegro, jednak większość decyduje się na korzystanie z serwisu jako wsparcia sprzedaży w swoim sklepie internetowym. Dzięki temu mogą oferować produkty jeszcze szerszej grupie klientów, a jednocześnie promować swój e-sklep i jego ofertę.
Bardzo popularne wśród e-konsumentów są również serwisy ogłoszeniowe, takie jak OLX czy Gumtree. Warto wykorzystywać ich możliwości w promowaniu swoich ofert – szczególnie akcji promocyjnych.
Promowanie w porównywarkach cen
Według najnowszego badania Gemiusa 60% polskich internautów porównuje w sieci ceny produktów. Co oczywiste, jeśli znajdą ofertę tańszą niż w sklepie tradycyjnym (a jest to wysoce prawdopodobne), zdecydują się na zakup online.
Właśnie dlatego bardzo istotna dla właściciela e-sklepu jest obecność w najpopularniejszych porównywarkach cenowych. Ta metoda pozwala na promowanie swojej oferty wśród osób, które są już zainteresowane danym produktem i z dużym prawdopodobieństwem dokonają jego zakupu. Porównywarki oferują nie tylko sprawdzenie ceny, ale też opinii i oceny sklepu, co również ma znaczenie dla e-konsumentów w ich decyzjach zakupowych.
Sprzedaż przez media społecznościowe?
Social media są w naszym kraju bardzo popularne. Najważniejszy serwis to Facebook – odwiedza go 70% polskich internautów. Serwis ten może służyć jako doskonałe wsparcie sprzedaży i jako miejsce promocji oferty. Sklep internetowy może kontaktować się ze swoimi potencjalnymi i obecnymi klientami poprzez fanpage, na którym publikuje aktualne oferty, informuje o akcjach promocyjnych czy przekazuje kody rabatowe, w łatwy sposób przekierowując na strony sklepu internetowego.
Facebook stale rozwija swoje funkcje, kilka miesięcy temu udostępnił “Grupy sprzedaży” – rozwiązanie bardzo podobne do serwisów ogłoszeniowych, ale funkcjonujące w ramach giganta społecznościowego.
Dlaczego e-handel?
Podsumujmy wszystkie korzyści płynące z przeniesienia sprzedaży do sieci. Przede wszystkim w internecie łatwiej i taniej można wypromować swoją ofertę i dotrzeć z nią do znacznie większej liczby potencjalnych klientów. Korzystanie ze sklepu internetowego jest bezpieczne i wygodne nie tylko dla kupujących, ale także dla sprzedającego i jego pracowników zajmujących się obsługą zamówień.
Co najważniejsze, prowadzenie e-sklepu jest tańsze! Odchodzą koszty związane z najmem powierzchni sklepu (ceny czynszu za magazyn umożliwiający przechowywanie towaru są zdecydowanie niższe), również koszty zatrudnienia (większa liczba pracowników wymagana jest dopiero przy obsłudze bardzo wielu zamówień).
Przeniesienie sprzedaży do internetu pozwala na zdecydowane zwiększenie wpływów z zakupów dokonywanych przez klientów i szybszy rozwój biznesu. Utworzenie sklepu internetowego warto powierzyć agencji interaktywnej, która dodatkowo będzie mogła doradzić i zaproponować różne metody jego promowania i wsparcia sprzedaży w sieci.