Istota EdgeRank – jak zwiększać zasięg postów na Facebooku
3 lipiec 2013 | Kategoria: E-marketing, Social mediaPiękne czasy, kiedy każdy publikowany przed fanpage post trafiał do wszystkich fanów dawno już minęły… Wprowadzenie algorytmu EdgeRank było ukłonem w stronę użytkowników, których Aktualności (News Feed) stawały się chaotycznym zbiorem wpisów wszystkich polubionych stron fanowskich. Ten sam algorytm nie ułatwia jednak pracy administratorom stron fanowskich. Statystyki postów spędzają sen z powiek – bo to na nich opiera się w dużej mierze zadowolenie klienta (czyli właściciela fanpage’a).
EdgeRank to algorytm określający wyświetlanie postów w Aktualnościach użytkowników. Algorytm ocenia, czy dany wpis jest atrakcyjny dla fanów, a jeśli tak, to dla jakiej grupy. Wpisy, które przebiją się wśród innych muszą być zatem atrakcyjne dla użytkownika – zaciekawić go, zaangażować i zachęcić do interakcji. EdgeRank wpływa bezpośrednio na zasięg postów. Ma w związku z tym ogromne znaczenie dla pracy administratorów fanpage’y – muszą oni przykładać szczególną uwagę do publikowanych postów (publikowanie czegokolwiek kiedykolwiek – jak to było w zamierzchłych czasach początków Facebooka, już nie wystarcza).
EdgeRank jest wypadkową trzech czynników
Źródło: socialbakers.com
Time Decay – oznaczający świeżość i aktualność wpisu. Czyli im post nowszy, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie on wyświetlony, z biegiem czasu to prawdopodobieństwo relatywnie spada.
Affinity – tłumaczony jako intensywność interakcji, czyli to, z kim i w jaki sposób najczęściej użytkownicy komunikują się na Facebooku. System ocenia, których stron (i innych użytkowników) statusy użytkownik lubi, które wpisy komentuje czy udostępnia i w przyszłości wyświetla częściej aktualności od tych fanpage’y/użytkowników. Co ważne, najbardziej istotne są obustronne działania – by wskaźnik Affinity był wyższy, ważna jest interakcja z obu stron (komentarze do wpisów fanpage’a i jego odpowiedzi na te komentarze).
Weight – czyli waga aktywności. Premiowane są te aktywności, które wymagają od użytkownika większego zaangażowania. Najwyżej w skali znajdują się udostępnienia, które „ważą” więcej niż komentarze, a te ważą więcej niż kliknięcia „lubię to” (szacuje się, że 4 kliknięcia „lubię to” są równoznaczne wadze 1 komentarza, a 2 komentarze ważą tyle ile 1 udostępnienie).
EdgeRank wydaje się być bezwzględny. Algorytm skutecznie uniemożliwia dotarcie postów do wszystkich fanów strony. Zamieszanie z wyświetlaniem postów ma oczywiście jeden cel – Facebook dąży do tego, by w komunikacji z fanami coraz większą rolę odgrywały posty promowane („jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze”…).
EdgeRank wymusza także na adminach stronach przygotowywanie i publikowanie coraz ciekawszych i bardziej angażujących wpisów. Dobry post to taki, który wzbudzi spore emocje wśród użytkowników, które sprowokują ich do aktywności – do dyskusji w komentarzach lub do udostępnień. Taki post będzie lubiany, komentowany, udostępniany. Jeśli w chwili publikacji post zostanie pozytywnie odebrany przez fanów, automatycznie zostanie wyświetlony pozostałym użytkownikom, których EdgeRank początkowo nie brał pod uwagę.
Posty o szerokim zasięgu
Publikowanie postów o szerokim zasięgu (o wysokim poziomie EdgeRank) nie jest łatwe.
Wielu administratorów ucieka się do techniki na tzw. „żebrolajki” – posty, w których najważniejsze jest zachęcenie użytkowników do wykonania akcji (kliknięcia „Lubię to”, skomentowania bądź udostępnienia). Schemat jest prosty: „Jeżeli uważasz, że A – polub, jeśli B – skomentuj, jeśli C – udostępnij. Żebrolajki na pewno mogą wpłynąć na poprawę statystyk i podwyższenie EdgeRanku – czy o to jednak chodzi? Naszym zdaniem stosowanie żebrolajków, których jedynym celem jest wymuszenie akcji, jest niedopuszczalne – angażować powinno się interesującą treścią („Content is king” – przeczytaj o content marketingu).
Co najważniejsze, każdy post musi być dokładnie zaplanowany. To nie ilość, a jakość postów jest wyznacznikiem aktywności fanów. Warto jest podawać krótkie, ale konkretne komunikaty. Nikt nie lubi czytać długich i skomplikowanych informacji. Elementem przykuwającym uwagę fana od zawsze była grafika, zatem warto publikować zdjęcia ze zdjęciami/grafikami. Trzeba jednak pamiętać, że ważne jest również urozmaicanie publikowanych treści (posty z grafikami, z linkami bądź z plikami video). Wpisem angażującym fanów jest na pewno post w formie pytania. Z jednej strony zachęca on fanów do dyskusji, a z drugiej pozwala adminowi poznać preferencje i upodobania potencjalnych klientów. Pytania nie powinny być skomplikowane, jeśli fani chętnie na nie odpowiadają to warto podtrzymywać interakcję, tak by nie czuli się ignorowani.
Częstym błędem popełnianym przez adminów jest usuwanie wpisów, w których pojawił się drobny błąd lub literówka i tworzenie ich od nowa. Fani wybaczą nam drobną pomyłkę skorygowaną w komentarzu, niestety EdgeRank tak łaskawy nie jest. Usunięcie wpisu znacznie obniża EdgeRank, przez co kolejny post będzie miał znacznie mniejszy zasięg.
Istotną kwestią jest także konsekwencja w publikowaniu postów. Należy zastanowić się w jakich godzinach fani są najbardziej aktywni i dostosować publikację wpisów do ich dostępności na Facebooku. Ważne jest również regularne publikowanie postów.
Warto co ciekawsze posty również wypromować – w chwili obecnej nie da się już skutecznie budować społeczności fanów bez angażowania środków w promowanie postów i samego fanpage’a. Warto skorzystać z możliwości, jakie dają reklamy na Facebooku – z tego narzędzia należy jednak również umiejętnie korzystać, optymalizując przeprowadzane kampanie.
Jest wiele możliwości zwiększenia atrakcyjności wpisów. W praktyce, nie ma jednak złotego środka, który ze stuprocentową pewnością podniósłby zasięg strony. Statystyki, widoczne w panelu administratora na Facebooku, są doskonałym źródłem informacji o skuteczności postów – warto często do nich zaglądać, gdyż pozwalają określić, które treści są najchętniej udostępniane i które przekładają się na największe zaangażowanie fanów.
Mała rada dla użytkowników
Najważniejsza zasada jest taka, że posty danego fanpage’a pojawiają się przede wszystkim aktywnym użytkownikom (czyli tym, którzy wykonują akcje: komentują, klikają „Lubię to” czy udostępniają posty). Jeżeli nie jesteś aktywnym użytkownikiem, a chcesz widzieć w swoim News Feed wszystkie posty danej strony, z poziomu fanpage’a kliknij w „Wszystkie zdarzenia” w ustawieniach wyświetlania (domyślnym ustawieniem jest „Większość wydarzeń”).