Influencer marketing – na czym polega i kiedy się na niego zdecydować?

21 sierpień 2024 | Kategoria: Social media

Media społecznościowe są dziś jednym z głównych obszarów, w których przedsiębiorcy poszukują form promocji marki w Internecie. Influencer marketing pozwala na wykorzystanie najpopularniejszych platform w celu dotarcia do klientów bezpośrednio oraz skutecznego trafienia do grupy docelowej. Jest to obecnie jedna z kluczowych strategii marketingu internetowego.

Co to jest influencer marketing?

Influencer marketing to wszystkie działania marketingowe, które opierają się na współpracy marki z influencerem (osobą prowadzącą działalność w sieci, głównie w mediach społecznościowych, która ma dużą grupę odbiorców). Mechanizm opiera się na wykorzystaniu siły influencerów w zakresie oddziaływania na opinie, poglądy i decyzje swoich obserwujących. Jakie są najczęściej wykorzystywane sposoby promocji? Wśród nich należy wyróżnić w szczególności dzielenie się z odbiorcami kodami rabatowymi, oznaczanie profilu reklamowanej firmy w relacjach i postach, testowanie produktów i udostępnianie recenzji, a także wrzucanie do sieci postów sponsorowanych. Często można spotkać się też z konkursami, w których zwycięzca otrzymuje produkt promowanej marki.

Zalety influencer marketingu

Współpraca z influencerami ma wiele zalet i często ułatwia uzyskiwanie wymiernych korzyści biznesowych. Co można otrzymać poprzez wykorzystanie tego sposobu promocji marki?

Zwiększenie zasięgu marki – influencerzy docierają do tysięcy, a nawet milionów osób. Dzięki nim możliwe jest znaczne zwiększenie widoczności marki na rynku.

Wiarygodność – influencerzy cieszący się zaufaniem wśród swoich odbiorców mogą zwiększyć wiarygodność reklamowanej marki. Ich rekomendacje są uznawane za wiarygodne i przekonujące.

Lepsze targetowanie – influencerzy często posiadają dobrze zdefiniowaną grupę odbiorców, co pozwala na precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów.

Zwiększenie zaangażowania – kampanie prowadzone przez influencerów aktywnie działających w mediach społecznościowych z reguły generują wyższy poziom zaangażowania odbiorców, niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych form reklamy.

Kiedy współpraca z influencerami się opłaca?

Przedsiębiorcy często zastanawiają się nad tym, kto powinien korzystać z influencer marketingu. Jest to niezwykle korzystne przede wszystkim dla firm, których działalność skierowana jest do millenialsów i pokolenia Z. Wynika to z tego, że osoby z tych grup wiekowych z reguły szukają opinii w sieci na temat interesujących je produktów. Ten sposób promocji doskonale sprawdza się m.in. w przypadku przedsiębiorców działających w branży lifestyle. Jednak to tylko jeden z obszarów, które mogą wiele zyskać dzięki influencer marketingowi. Nie brakuje niewielkich marek korzystających z reklamowania się w social mediach, oferujących specjalistyczne produkty, które są promowane w grupach użytkowników skoncentrowanych na konkretnej tematyce.

Jak wybrać twórcę?

Aby korzystanie z influencer marketingu było rzeczywiście opłacalne, ogromne znaczenie ma dokonanie przemyślanego wyboru odpowiedniego twórcy. Jak się za to zabrać? Szukanie influencera wiąże się z koniecznością bieżącego śledzenia różnych kanałów przekazu. Trzeba wiedzieć, co dzieje się aktualnie w mediach społecznościowych i pamiętać o specyfice charakterystycznej dla poszczególnych serwisów.
Influencer i marka, którą będzie reklamować, powinni reprezentować te same wartości. Jest to sposób na zyskanie autentyczności, która jest kluczowa dla otrzymania zaufania odbiorców. Jest to dziś niezwykle ważne – czas, w którym społeczne zainteresowanie skupiało się jedynie na celebrytach zaangażowanych w płatne kampanie, już się skończył.

Jak uniknąć zagrożeń?

Decydując się na współpracę z influencerem, należy dobrze poznać wybranego twórcę i upewnić się, że warunki współpracy gwarantują bezpieczeństwo. Jakie kwestie warto sprawdzić przed zawarciem umowy?

• Czy influencer posiada prawdziwych obserwujących? W przeciwnym razie cała współpraca po prostu nie ma najmniejszego sensu.

• Z iloma markami na raz dana osoba współpracuje? Ich nadmiar może sprawić, że zlecone komunikaty zginą w gąszczu zbyt dużej ilości postów reklamowych. Jednak sytuacja przeciwna również nie jest korzystna.

• Jaka jest historia wybranego influencera? Jeśli treści udostępniane w przeszłości są sprzeczne z wartościami marki, może to źle rzutować na cały wizerunek firmy.

Skutki wyboru nieodpowiedniego influencera

Jak każda strategia reklamowa, również influencer marketing wiąże się z pewnym ryzykiem. Obecnie w serwisach społecznościowych istnieje wiele fałszywych kont – jest to coraz powszechniejszy problem, potęgowany m.in. przez dynamiczny rozwój oprogramowań AI. Twórcy mogą z łatwością generować posty, a także wykupić obserwujących. Oszukane zasięgi to jedno z największych zagrożeń dla marek korzystających z influencer marketingu.
Warto też zdawać sobie sprawę z tego, że obecnie większość kanałów wymaga oznaczania treści sponsorowanych. Słabo zaangażowani odbiorcy po prostu pomijają reklamy. Ważne jest więc to, aby widzowie wybranego influencera byli zaangażowani w jego treści i oglądali publikowane materiały w całości.

Influencer marketing to potężne narzędzie, które jeśli jest odpowiednio wykorzystane, może przynieść znaczne korzyści dla marki. Wybór odpowiedniego influencera oraz strategii współpracy to klucz do sukcesu w tej dziedzinie. Jeśli Twoja firma potrzebuje zwiększenia zasięgu, wiarygodności i zaangażowania wśród klientów, warto rozważyć ten sposób promocji jako część strategii marketingowej.

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco