Inbound marketing – daj się odnaleźć potencjalnym klientom
28 luty 2014 | Kategoria: E-marketingZachowania odbiorców przekazu reklamowego ewoluują, dojrzewają, w związku z czym agresywna promocja działalności przestaje być skuteczna. W obecnych czasach skuteczne metody promocji to takie, do których konsument dociera sam, które sprawiają, że interesuje się promowanym produktem/usługą, odnajdując jego dostawcę. Metody marketingu internetowego bazujące na tej zasadzie zaliczamy do grupy marketingu tzw. „przychodzącego”, czyli inbound marketingu.
Strategia inbound marketingu opiera się na budowaniu długotrwałych relacji pomiędzy firmą a jej klientami poprzez budowanie świadomości marki. Niezwykle istotna jest w tej strategii komunikacja pomiędzy marką a jej klientami – w tym również możliwość interakcji. Inbound marketing powstał w opozycji do tradycyjnych metod promocji, w których przekaz jest jednostronny („z góry na dół”).
Tak jak zostało to wcześniej zauważone, inbound marketing jest strategią promocji nieagresywnej – jest ściśle związany z koncepcją marketingu za przyzwoleniem (ang. permission marketing). Ta koncepcja zakłada przekazywanie komunikatów marketingowych wyłącznie za zezwoleniem odbiorcy przekazu. Narzędzia inbound marketingu również są zgodne z tą zasadą – do odbiorcy dociera tylko przekaz, do którego chce on sam dotrzeć.
Narzędzia inbound marketingu
By najlepiej wyjaśnić zasadę działania inbound marketingu, warto przedstawić narzędzia tej strategii. Głównym narzędziem marketingu przychodzącego jest content marketing (przeczytaj nasz artykuł o content marketingu). Marketing treści polega właśnie na tworzeniu trwałej relacji z klientem poprzez dostarczanie mu wysokiej jakości informacji, skłaniającej go do zachowań konsumenckich. Możliwie jak najbardziej użyteczna zawartość stron internetowych (publikacja unikatowych i ciekawych dla danej grupy odbiorców informacji, które równocześnie są korzystne z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych) skłania potencjalnych klientów do częstych odwiedzin witryny. Mówiąc o content marketingu nie można nie wspomnieć o optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych – mowa tu przede wszystkim o optymalizacji treści witryny. Content marketing to działanie zgodne ze strategią „win-win” – korzystne zarówno dla nadawcy przekazu promocyjnego jak i dla jego odbiorcy, który w publikowanych przez firmę treściach odnajduje istotne dla siebie informacje.
Równie istotnym narzędziem inbound marketingu jest działalność w mediach społecznościowych (social media). Z jednej strony istotna jest komunikacja w serwisach społecznościowych, które opierają się właśnie na relacjach – tu szczególnie popularne jest prowadzenie strony fanowskiej na Facebooku (fanpage marki). Nie należy zapominać jednak również o prowadzeniu bloga firmowego, który w naturalny sposób przedstawia firmę (markę) jako eksperta w danej dziedzinie, budując jej prestiż i uznanie wśród potencjalnych odbiorców usług (produktów). Blog firmowy daje więcej możliwości przekazania treści niż firmowa witryna internetowa. Treść dodawanych na blog artykułów powinna być związana tematycznie z branżą, w jakiej firma działa, by pokazać posiadaną przez nią wiedzę i doświadczenie. Nie należy tu zapominać również o znaczeniu, jakie regularnie publikowane unikatowe artykuły odgrywają dla pozycjonowania strony firmowej (której blog powinien być elementem).
Inbound marketing nazywany jest marketingową strategią przyszłości – to właśnie na relacjach już teraz opiera się większość metod promocji działalności stosowanych przez firmy. Nie należy ignorować znaczenia narzędzi inbound marketingu, a jak najszybciej wprowadzić je do ogólnej strategii marketingowej organizacji.
Jeżeli jesteś zainteresowany wprowadzeniem narzędzi inbound marketingu do swojej strategii marketingowej, skontaktuj się z nami.
Podobne artykuły:
- „Content is king” czyli skuteczny content marketing Content marketing (czyli marketing treści) to tworzenie jak najlepszej i najbardziej użytecznej zawartości stron internetowych. Umożliwia pozyskiwanie użytkowników strony przez publikację ciekawych artykułów, informacji, porad...
- Performance marketing – kiedy reklamodawca płaci za efekt Formy marketingu efektywnościowego (ang. performance marketing) teoretycznie powinny być ulubionymi i najczęściej wybieranymi przez reklamodawców kierujących swój przekaz promocyjny poprzez internet. Tak rzeczywiście jest w...
- Od bannerów do inboundu, czyli o marketingu przyciągającym Rzeczywistość marketingowa, zwłaszcza ta w internecie, stale ulega zmianie. Odkąd tylko ktoś wpadł na pomysł wykorzystania internetu jako narzędzia marketingowego, specjaliści cały czas próbują sprostać...
- Marketing afiliacyjny – jak zbudować efektywną sieć partnerską? Dla przedsiębiorców działających w branży e-commerce wszelkie formy promocji ich oferty w sieci mają szczególne znaczenie. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi promocji jest dobrze prowadzona sieć...