Idzie nowe – zupełnie inny Facebook
10 kwiecień 2013 | Kategoria: Social media7. marca odbyła się konferencja przedstawicieli Facebooka, na której zaprezentowano zmiany, które mają być wprowadzone w najpopularniejszym serwisie społecznościowym w przeciągu najbliższych miesięcy. Najważniejsze poprawki dotyczą Aktualności (News Feed). Wraz z wprowadzonymi nieco wcześniej zmianami Osi czasu (Timeline), Facebook przybiera zupełnie nową formę.
Zmiany, które wkrótce mają być wprowadzone są tak dalekie, że nie można tu już mówić o samym wyglądzie – są to ulepszenia oparte o trzy filary.
I Nowy wygląd
Zauważono, że najciekawsze dla użytkowników są publikowane na Facebooku zdjęcia. Programiści wykorzystali zatem każdy dostępny na ekranie piksel tak, żeby serwis był jeszcze bardziej atrakcyjny wizualnie. Nowy wygląd to przede wszystkim dużo większe okna z mediami (zdjęciami, video itp.). Zdjęcia, ikonki wydarzeń, i inne miniatury będą większe a co za tym idzie, News Feed stanie się bardziej przejrzysty. Nowy News Feed będzie prezentował się tak:
II Możliwość filtrowania treści
W ramach wiosennych porządków Facebook zajął się treściami które pojawiają się w Aktualnościach. Jak powiedział Mark Zuckerberg, News Feed ma wyglądać jak spersonalizowana gazeta. Co to oznacza? Nowa wersja pozwoli na filtrowanie treści ze względu na ich charakter. Poza opcją „najnowsze” i „najciekawsze” jaka jest obecnie, będą dostępne inne opcje filtrowania umożliwiające przeglądanie postów interesujących użytkownika. Przykładowo, jeśli użytkownik zechce zobaczyć jedynie posty zawierające zdjęcia, wybierze umożliwiającą to opcję. Jeśli zechce widzieć jedynie treści publikowane przez znajomych, News Feed zamieni się w zbiór aktywności znajomych. Tak samo w przypadku bliskich znajomych, śledzonych osób, informacje publikowane przez członków grup, informacje muzyczne itp.
III Unifikacja wyglądu serwisu
Tworząc nowy wygląd, zespół Facebooka zainspirował się dotychczasową wersją mobilną, korzystając z jej najlepszych elementów: teraz te najlepsze elementy będą również dostępne na komputerze. W ten sposób serwis dąży do ujednolicenia – ten sam przejrzysty wygląd będzie dostępny dla użytkownika we wszystkich urządzeniach, w których korzysta z serwisu, bez względu na to czy jest to komputer, smartfon czy tablet.
Nowy wygląd to również ograniczenie standardowych boxów reklamowych z prawej strony serwisu. Możemy przypuszczać, że przełoży się to na większy udział reklam w postaci postów i wydarzeń sponsorowanych, które będą pojawiały się w Aktualnościach.
Ulepszona Oś czasu
Dodatkowo na początku tego roku wprowadzono zmiany w Osi czasu. Nowy Timeline, wcześniej dostępny jedynie w Nowej Zelandii, wprowadzony został już dla większości użytkowników. Oś czasu jest podzielona na treści udostępniane przez użytkownika – po lewej oraz boksy z ostatnią aktywnością i informacją o kliknięciach „Lubię to” – po prawej. Imię i nazwisko zostały przeniesione wyżej, tak że nakładają się na zdjęcie w tle. Informacje, zdjęcia, znajomi i miejsca widoczne są teraz w postaci zakładek. Nowy Timeline prezentuje się tak:
Nasza ocena:
Jak na razie mówimy nowemu Facebookowi zdecydowane: TAK. Nowy wygląd, możliwość filtrowania treści według wybranych kanałów i ujednolicenie serwisu, bez względu na to, na jakim urządzeniu na nim korzystamy, to ukłon w stronę użytkowników. Wygląd Osi czasu również stał się bardziej intuicyjny i przejrzysty. Podejrzewamy, że zwiększy to na tyle atrakcyjność serwisu, że użytkownicy będą spędzali w nim jeszcze więcej czasu.
Nie przerażają nas te zmiany również w kontekście marketingowym – prowadząc strony fanowskie stawiamy przede wszystkim na ciekawą treść, taką, którą fani chętnie chcą czytać. Mniejszy nacisk na boxy reklamowe z prawej strony to niewielka ujma – Facebook oferuje wiele narzędzi reklamowych, a na pewno zostaną również stworzone nowe możliwości.
Już teraz możesz zapisać się do listy oczekujących na wypróbowanie Nowego Facebooka. Wystarczy zajrzeć pod ten link.