Facebook wprowadza nowe statystyki (Facebook Insights)
25 lipiec 2013 | Kategoria: Social mediaFacebook tym razem postawił na zmiany, które nie wpłyną na użytkowników, ale bardzo pomogą wszystkim administratorom stron fanowskich. Do końca lata każdy administrator fanpage’a będzie mógł korzystać z zupełnie odmienionych statystyk (Facebook Insights).
Zmiany dotyczące analityki stron fanowskich, jakie postanowił wprowadzić zespół Marka Zuckerberga już na pierwszy rzut oka wydają się być korzystne. Nowe statystyki dostarczą administratorom przede wszystkim więcej informacji o fanach strony i interakcjach związanych z konkretnym postem.
Przejrzyście i przystępnie
Pierwszą zmianą, która przykuwa uwagę jest zmiana wyglądu panelu statystyk. Panel zyskał na wizualnej atrakcyjności – jest przejrzysty i dzięki temu każdy administrator bez problemu odnajdzie wszelkie niezbędne dane i informacje.
W zakładce podsumowanie (Overview) można prześledzić statystyki dotyczące fanpage’a (polubienia strony) i dodawanych w ciągu tygodnia postów (ich zasięg, zaangażowanie) z ostatnich 7 dni i porównać je do poprzedniego tygodnia. Zakres statystyk ustawiony jest domyślnie na tydzień, Facebook daje nam jednak możliwość ustawienia dat, które w danej chwili nas interesują. Ciekawą opcją jest także porównanie statystyk do wskaźników wzorcowych (Benchmark) – są to uśrednione wyniki z danego okresu. Ponadto bardzo przydatną opcją jest możliwość wyświetlenia Szczegółowych informacji dotyczących postu – są to statystyki każdego pojedynczego postu, które poznajemy po przejściu do sekcji Twoje ostatnie posty. Najciekawszym i nowym elementem jest zawarcie w tych statystykach nie tylko interakcji pozytywnych (polubienia, komentarze i udostępnienia), ale także negatywnych (Negatywne opinie – Negative Feedback), wśród których są: ukrycie danego postu, ukrycie wszystkich postów strony, zgłoszenie jako spam i opcja wywołująca dreszcze u wszystkich adminów – kliknięcie „Nie lubię tej strony”… Te statystyki pozwalają na ocenę każdego posta – czy był on dla fanów atrakcyjny czy nie, a tym samym na doskonalenie pracy administratorów.
Kiedy publikować – problem rozwiązany
Interakcje fanów pojawiają się najczęściej wtedy, gdy fani są dostępni na Facebooku i na bieżąco wyświetlane są w ich News Feedach posty strony. Administratorzy od początku istnienia stron fanowskich zadają sobie pytanie: kiedy najlepiej publikować? Na pytanie to nie jest łatwo odpowiedzieć, gdyż treść każdego fanpage’a ma trafiać do innego grona użytkowników, w związku z czym i pory dnia, gdy ci użytkownicy są dostępni, są różne. W nowych statystykach Facebook poinformuje nas o tym w jakich godzinach fani są aktywni, co pozwoli na publikacje postów w najkorzystniejszym czasie. Statystyki wyświetlane są w ujęciu dziennym z podziałem na godziny (dla każdego dnia tygodnia). Co istotne, Facebook nie podaje danych „na żywo”, ale pokazuje uśrednioną liczbę fanów dostępnych w danej porze dnia na podstawie danych z ostatniego tygodnia („Average number of people who saw any posts on Facebook in an hour„). Godziny są wskazane z uwzględnieniem lokalnej strefy czasowej komputera, z którego w danej chwili logujemy się w serwisie, co pozwoli uniknąć pomyłek.
Najlepsze typy postów i nowa demografia
Kolejną nowością wprowadzoną przez Facebooka jest możliwość zobaczenia najlepszych typów postów. Na podstawie średniego zasięgu i zaangażowania fanów określany jest sukces postów, których zestawienie możemy porównać w statystykach. Analizie poddane są wszystkie typy postów, czyli video, grafika, status lub link. Dzięki tym informacjom łatwiej dostrzec jaki typ postów jest najatrakcyjniejszy dla fanów danej strony.
Ponadto zmianom uległy dane demograficzne. Przede wszystkim dzięki nim można porównać wiek i płeć fanów strony z danymi demograficznymi wszystkich użytkowników Facebooka. Administrator ma również wgląd do przybliżonej lokalizacji osób, które wykazały aktywność wobec jego postów i ich domyślnego ustawienia języka. Dane demograficzne nie są jednak dostępne dla każdego zarządzającego stroną fanowską. Wgląd do nich dostępny jest dopiero w przypadku, gdy co najmniej 30 osób wykaże aktywność na stronie.
Nasza opinia:
Wprowadzone zmiany są na pewno są jednymi z lepszych, jakie Facebook zdecydował się wprowadzić w ostatnim czasie. Umożliwiają lepsze poznanie naszych fanów i przede wszystkim jasno pokazują, jakie posty są dla nich najbardziej atrakcyjne. W konsekwencji admin, który będzie wnikliwie analizował statystyki, ma szanse przygotowywać treści na fanpage w sposób minimalizujący straty w postaci utraconych fanów (czy choćby utraconego zasięgu postów). Należy jednak pamiętać, by nie wierzyć ślepo statystykom (może się przecież zdarzyć, że post odczytany przez fanów jako bardzo negatywny, wywoła wśród nich żywą dyskusję z falą negatywnych komentarzy – statystyki tego postu na pewno będą wskazywały na jego atrakcyjność, co oczywiście będzie mijać się z prawdą). Prowadzenie strony fanowskiej nie może być sprowadzone do automatyzmu opartego na statystykach, ale umiejętne z nich korzystanie, na pewno wpłynie na atrakcyjność prezentowanych treści.