Facebook Ads – czy warto korzystać z takiej formy reklamy?
25 październik 2017 | Kategoria: Social mediaFacebook Ads to system reklamowy największego serwisu społecznościowego, dający jego użytkownikom możliwość prowadzenia zróżnicowanych i jednocześnie konkretnie stargetowanych kampanii promocyjnych. Dzięki niemu można nie tylko promować treści publikowane na fanpage’u, ale także kierować użytkowników na zewnątrz, na firmowe strony www i sklepy internetowe.
System Facebooka oferuje tak wiele form reklamy, że można je z łatwością dopasować do celów marketingowych, które chce się osiągnąć. Najczęściej pojawiają się one użytkownikom w newsfeedzie, czyli strumieniu aktualności i wyglądają jak posty publikowane przez inne profile lub fanpage’e, a jedyne co je odróżnia to drobny dopisek “Sponsorowane” pod nazwą strony fanowskiej.
Zastanawiasz się, dlaczego niektóre reklamy wyświetlają się akurat Tobie? Sprawdź swoje preferencje reklamowe na Facebooku: wystarczy kliknąć na ikonę 3 kropek, która pojawia się w prawnym górnym rogu treści sponsorowanej i z listy rozwijanej wybrać opcję “Dlaczego to widzę?”.
Zasięg organiczny a zasięg płatny
Niegdyś na Facebooku najistotniejszym parametrem dla reklamodawców była liczba fanów danego fanpage’a. W momencie publikacji wpisu docierał on bowiem do wszystkich, którzy polubili stronę. Zasięg organiczny (liczba osób, do których treść jest dystrybuowana bezpłatnie) był wtedy zazwyczaj równy liczbie fanów i proporcjonalnie zwiększany przez ich komentarze, udostępnienia oraz lajki. Takie reakcje oznaczały bowiem, że treści widzą nie tylko fani, ale również ich znajomi.
Obecnie dla fanpage’a liczba fanów nie jest tak istotna. Z uwagi na ogromną liczbę profili i stron, treści publikowanych na Facebooku jest tak dużo, że nie są one w stanie docierać do wszystkich zainteresowanych stroną użytkowników. Właśnie dlatego algorytm serwisu wybiera te posty, które są dla danej grupy odbiorców potencjalnie najbardziej interesujące i tylko im je pokazuje. Na podstawie własnych doświadczeń zauważamy, że zasięgi organiczne zostały ograniczone do ok. 6% w przypadku fanpage’y z mniejszą liczbą fanów, do nawet 1-2% dla tych największych (gdzie liczbę fanów określa się w setkach tysięcy, a nawet milionach).
Ogromne znaczenie dla zwiększenia zasięgu organicznego mają obecnie interakcje ze strony użytkowników: reakcje (w tym polubienia), komentarze i udostępnienia. Każdy fanpage dąży do tego, by mieć ich jak najwięcej, więc stara się publikować jak najbardziej atrakcyjne treści. Na liczbę reakcji ma wpływ również zasięg – są to parametry, które wzajemnie się dopełniają. Im więcej osób zobaczy post, tym większa szansa, że ktoś na niego zareaguje: działa to więc na zasadzie kuli śniegowej.
Chcąc dotrzeć do większej liczby odbiorców warto wykorzystać potencjał reklam na Facebooku. Dzięki nim można budować zasięg płatny, często kilkukrotnie większy od tego organicznego. Najnowsze trendy komunikacji na Facebooku mówią o tym, by publikować rzadziej, ale promować wpisy. Dzięki temu osiągną one większe zasięgi, czyli dotrą do większej grupy odbiorców.
Targetowanie reklam
Bardzo dużym wyróżnikiem systemu reklamowego Facebooka jest możliwość dokładnego targetowania przekazu. Promowaną treść da się kierować do fanów, ich znajomych, a także do niestandardowych grup, określanych m.in. na podstawie wybranych parametrów demograficznych tj. płci, wieku i lokalizacji. Można wybierać też z ogromnej ilości zainteresowań użytkowników, trafiając do tych, których nasza oferta może najbardziej zaciekawić.
Dla przykładu: usługi salonu fryzjerskiego w Poznaniu możemy promować wśród użytkowniczek w wieku 18-65 lat, które mieszkają w tym mieście.
W danej kampanii można też wykorzystać piksel Facebooka, czyli specjalny kod zamieszczony w witrynie internetowej, pozwalający m.in. na uruchomienie kampanii remarketingowej.
Facebook Ads jako promocja działalności w internecie
Według statystyk, w Polsce z Facebooka korzysta obecnie ponad 15 mln osób – jest to fakt, obok którego nie można przejść obojętnie, jeśli chce się promować swoją ofertę. Tak duża liczba użytkowników, możliwość bardzo precyzyjnego określania grupy docelowej promocji oraz zróżnicowanie form reklamowych ze względu na zakładane cele sprawia, że bez wątpienia warto rozpocząć promowanie swojej działalności poprzez kampanie Facebook Ads. Tym bardziej, że narzędzie to można wykorzystać nie tylko do promocji w ramach giganta społecznościowego, ale także w należącym do niego Instagramie, w aplikacji Messenger czy w obrębie sieci Audience Network.