Blogosfera a marketing

18 marzec 2013 | Kategoria: E-marketing, Social media

Współczesna technika sprawia, że cały świat jest w zasięgu naszych rąk. Żeby się z nim komunikować nie trzeba wcale dużych nakładów finansowych. Wystarczy komputer z dostępem do internetu i odrobina kreatywności. Z tymi atrybutami możemy śmiało przystąpić do pisania bloga – internetowego dziennika, do którego dostęp maja inni użytkownicy.

Początkowo blogi prywatne zakładane są na specjalnie ku temu przygotowanych platformach (np. blogger.com). Jeżeli blog jest ciekawy, globalna wioska szybko o nim usłyszy, a wpisy zacznie śledzić coraz więcej użytkowników. Wtedy najczęściej bloger decyduje się na stworzenie własnej strony bloga, pod swoją domeną.

Historia pokazuje, że pisać można dosłownie o wszystkim. Internauci płakali śledząc losy ludzi nieuleczalnie chorych, ekscytowali się plotkami, jakie na swój temat zamieszczały gwiazdy i pękali ze śmiechu dzięki zabawnym wpisom blogerów – prześmiewców. Jest to zarazem dowód na złożoność i różnorodność społeczności internetowej, w świecie której każdy znajdzie coś dla siebie.

Popularność blogów wzrasta m. in. poprzez przyznawanie licznych nagród najlepszym blogerom, np. podczas gali Blog Roku.

Ogromna siła blogów została zauważona również przez świat biznesu. Blogi stały się w ten sposób kolejnym narzędziem marketingowym, który działa dwutorowo.

Z jednej strony przedsiębiorcy mogą korzystać z działania promocyjnego bloga, współpracując z blogerami, którzy zajmują się tematyką związaną z działalnością ich firmy. To działanie popularne wśród firm odzieżowych współpracujących z blogami modowymi czy wśród firm z branży spożywczej, które często współpracują z blogami kulinarnymi. Do największych akcji tego typu należała kampania Peugeota, który promując model 208 w 2012 roku, rozpoczął współpracę z jednym z popularniejszych blogerów lifestyle’owych – T. Tomczykiem, znanym jako Kominek (autor blogów: kominek.in, kominek.es i kominek.tv). Akcja cieszyła się ogromną popularnością również za sprawą samego blogera, który złamał warunki umowy i zaprosił do wycieczki 2 inne blogerki, by wspólnie odbyć podróż po Europie (w początkowych założeniach bloger miał sam podróżować autem po Polsce i odwiedzać salony firmowe Peugeota). Dzięki temu działaniu i szybkiemu tego wykorzystaniu przez marketingowców Peugeota, akcja stała się bardzo popularna i została symbolem udanej współpracy marek z blogerami.

Z drugiej strony firmy mogą prowadzić swojego bloga firmowego, pisząc autorskie artykuły na tematy związane z branżą i działalnością i budując wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Blogi firmowe prowadzone są od początku we własnej domenie – jako podstrona strony firmowej lub jako osobna strona internetowa.

Jest to narzędzie niezwykle skuteczne, różniące się od tych używanych do tej pory narzędzi marketingowych. Blogi dają więcej możliwości przekazania treści odbiorcom, niż oferuje to firmowa strona internetowa, która zawiera podstawowe informacje o firmie i jej ofercie. Dobrze prowadzony blog to interesujące użytkowników artykuły, które wstawiane regularnie skłaniają do częstych odwiedzin. Ich treść powinna obejmować tematykę związaną z branżą, w jakiej firma działa, by pokazać wiedzę i doświadczenie jakie posiada. Artykuły i wpisy na blogu mogą też zawierać ciekawostki z życia firmy oraz aktualności i najświeższe informacje. Jednocześnie w sposób subtelny mogą zachęcić do skorzystania z oferty firmy. Blog to narzędzie, które nie jest nachalne. To użytkownik decyduje o wejściu na blog, a zachęcić do tego go mogą interesujące artykuły. By blog był zachęcający, warto by był prowadzony na czytelnej, atrakcyjnej wizualnie stronie i zawierał unikatowe, oryginalne treści. Warto powierzyć prowadzenie bloga specjalistom z dziedziny marketingu, którzy zapewnią każdy z tych warunków.

Zalet prowadzenia bloga nie sposób wymienić jednym tchem. Prestiż, promocja, wpływ na pozycjonowanie – to tylko nieliczne z nich. W czasach zaciętej rywalizacji o klienta nie można sobie pozwolić na rezygnację z jakiejkolwiek skutecznej metody marketingowej. Ciekawe wpisy na blogu sprawią, że internauci uznają firmę za profesjonalną i godną uwagi.

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco