Analityka internetowa kluczem do sukcesu
21 kwiecień 2015 | Kategoria: E-marketingPodejmując jakiekolwiek działania marketingowe w internecie, trzeba liczyć się z tym, że niekoniecznie mogą one przynieść zamierzone korzyści. To jednak nic takiego – przysłowie „człowiek uczy się na błędach” obowiązuje także i w tej dziedzinie, a wyciąganiu wniosków służy wciąż niedoceniana analityka internetowa.
Na czym polega? Na gromadzeniu i analizie danych, które związane są z aktywnością internautów w obrębie witryny oraz tego, w jaki sposób znaleźli się na niej. Tak obszerna wiedza stanowi doskonałe źródło wskazówek, w jakim kierunku zmierzać, by zoptymalizować prowadzone działania reklamowe. Niestety, mimo iż istnieje możliwość przeprowadzenia tak dokładnych analiz, nadal jedynie małe grono właścicieli serwisów internetowych decyduje się z niej skorzystać. A to duży, zasadniczy błąd.
Jakie informacje dokładnie można zyskać dzięki analityce internetowej? Między innymi wiedzę w zakresie częstotliwości odwiedzania poszczególnych podstron przez internautów oraz czasu, jaki na nich spędzają. Dzięki tego typu statystykom wynikającym z analizy kontentu na stronie, możliwe jest określenie treści najczęściej poszukiwanych, czyli najistotniejszych z punktu widzenia internautów, a w dalszej kolejności zaś udoskonalanie ich.
Analityka internetowa to także badanie danych mobilnych, a więc tego, czy i kiedy użytkownicy smartfonów lub tabletów wchodzą na daną stronę internetową za pośrednictwem wspomnianych urządzeń. W tym przypadku analiza obejmuje także aplikacje mobilne – możliwe jest prześledzenie całej ścieżki ich użytkowania. Znając przyzwyczajenia użytkowników urządzeń mobilnych, łatwiej jest skonstruować przekaz reklamowy, który trafi do ich świadomości.
Statystykom warto także poddać kampanie reklamowe prowadzone w internecie. Każdy ich element, czy to reklamy displayowe, czy też wysyłki e-mailowe, można przeanalizować pod kątem ich wpływu na konwersję oraz zwrot z inwestycji. Analityka internetowa w tym przypadku daje również możliwość określenia najtrafniejszych słów kluczowych, którymi warto tagować kampanie, w zależności od grup docelowych.
W analizie nie można oczywiście pominąć mediów społecznościowych, które w ówczesnym marketingu odgrywają bardzo istotną rolę. Uzyskane dzięki analityce internetowej dane pozwolą określić, w których serwisach warto być, z punktu widzenia prowadzonej działalności oraz, które z nich stanowią źródło największej liczby konwersji.
Korzyści, jakie niesie ze sobą analityka internetowa, odgrywają niebagatelną rolę w zwiększaniu zainteresowania stroną, zatem również i kreowania zysków. Najwyraźniej widać to w przypadku sklepów internetowych, które poprzez wprowadzenie udoskonaleń zgodnie z wytycznymi pochodzącymi z takiej analizy, wyraźnie wpływają na zachowanie użytkowników. Dzieje się tak właśnie dlatego, że znają swoich klientów – ich oczekiwania i potrzeby, do których mogą dostosować funkcjonowanie serwisu. Istotny jest również fakt, że zwiększona konwersja na stronie czy też liczba dokonanych zakupów, będzie miała wpływ na podwyższenie pozycji witryny w internetowych wynikach wyszukiwania. Optymalizacja strony internetowej z pewnością przyczyni się także do poprawy wizerunku firmy w internecie.
Analityka internetowa to potężne źródło danych, z którego warto zaczerpnąć, jeśli dąży się do uzyskania jak najlepszych wyników działań marketingowych w internecie. Trzeba jednak pamiętać, że same statystyki nie wskażą kierunku zmian, należy je najpierw prawidłowo zinterpretować. Najlepszym rozwiązaniem zatem będzie powierzenie tego zadania specjalistom☺