Twój sklep internetowy nie rozwija się? Sprawdź dlaczego!
11 wrzesień 2020 | Kategoria: E-commerceW naszym kraju zarejestrowanych jest obecnie ponad 20 tysięcy internetowych sklepów. Z każdym tygodniem pojawia się ich coraz więcej, co wcale nie wywołuje zdziwienia. Wręcz przeciwnie – ulokowanie swojego biznesu w Internecie pozwala dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, którzy są mogą dokonywać transakcji z dowolnego miejsca, w którym posiadają dostęp do Internetu. Jednak zdarza się też tak, że mimo najszczerszych chęci sklep online się nie rozwija, nie cieszy się zainteresowaniem odbiorców, którzy spędzają w nim znikomą ilość czasu. Dlaczego tak się dzieje? Poniżej przedstawiamy kilka możliwych powodów, przez które internetowy biznes może stać w miejscu.
Brak określonej grupy docelowej
W branży sprzedaży towarów i usług warto pamiętać, że nie ma takiego uniwersalnego produktu, który zainteresuje każdego klienta bez względu na jego wiek, płeć, wykonywany zawód i tak dalej. Brak konkretnej grupy docelowej sprawia, że nie sposób określić dobrze dopasowanej strategii marketingowej, o czym jest wspomniane w późniejszej części artykułu. Najlepiej jest wyobrazić sobie jak najdokładniej swojego klienta wraz z najdrobniejszymi szczegółami – kim jest? W jakim przedziale wiekowym się znajduje? Do czego i w jakim celu może wykorzystać dany produkt/usługę? Określenie konkretnej grupy potencjalnych klientów pozwoli na wybranie właściwych kanałów dotarcia do nich, co przełoży się na korzystne obniżenie kosztów ich pozyskania.
Brak strategii i optymalizacji działań
Nieposiadanie przemyślanej strategii już na początku działalności to częsty błąd niedoświadczonych przedsiębiorców. Brak wizji na rozwój oraz prowadzenie biznesu może skutkować zastojem wśród odbiorców i przeprowadzanych transakcji, a także może powodować frustrację u samego właściciela sklepu. Istotną kwestią, o której należy pamiętać jest fakt, że sklep, który cieszył się dużym zainteresowaniem nie może działać już tak samo dobrze jak na początku. Ważne jest wprowadzanie innowacji i wychodzenie naprzeciw potencjalnym odbiorcom, na przykład poprzez dodawanie nowych sposobów płatności, możliwości rozłożenia ceny na korzystne raty, udostępnienie czatów dla klientów, dzięki którym mogą uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące danego produktu. Warto sporządzić wstępny plan już na samym początku otwierania sklepu internetowego i określić nowe pomysły, rozwiązania na różne losowe sytuacje oraz kolejne kroki rozwoju, a także cele wraz ze sposobami na ich osiągnięcie. Takie rozwiązanie pozwoli to na określenie przybliżonego budżetu na prowadzenie biznesu. Dobrym pomysłem jest również planowanie nawet na cały rok rabatów i promocji z okazji występujących świąt okolicznościowych.
Brak działań marketingowych w Internecie
Świetność danego produktu nie gwarantuje długotrwałego zainteresowania sklepem przez potencjalnych klientów, co może skutkować spadkiem sprzedaży lub w ostateczności nawet upadkiem firmy. Bez odpowiedniego i przemyślanego marketingu nie sposób być widocznym w sieci, dlatego warto pomyśleć nad pozycjonowaniem (SEO), które sprawi, że witryna internetowa będzie wyświetlała się na początku listy wyszukiwania. Prowadzenie przemyślanych oraz rozważnych akcji marketingowych oraz promocji pozwoli przyciągnąć nowych klientów i utrzymać tych dotychczasowych sprawiając, że biznes będzie cieszył się niesłabnącym zainteresowaniem. Dobrze sprawdzą się promocje czasowe, trwające na przykład dobę wraz z umieszczonym licznikiem, który odmierza czas do ich końca – klienci często widząc upływający czas podejmują działania, które kończą się transakcją. Ponadto warto czasami zainwestować w płatne reklamy – na Google Ads, Facebooku oraz innych znanych portalach społecznościowych – to najprostsza droga do spotkania się z klientem w sieci.
Nieatrakcyjny i niefunkcjonalny design e-sklepu
Sklep, który nie opiera się na współczesnym designie, czyli taki, który charakteryzuje się złym, nieaktualnym wyglądem, po prostu odstrasza klientów, którzy przeważnie od razu opuszczają taką witrynę. Ponadto aplikacje i strony nie działające intuicyjne mogą powodować zagubienie, frustrację i w efekcie rezygnację z dokonania na nich zakupów. Również klienci często nie kończą transakcji, kiedy jeden z interfejsów działa topornie lub zawiesza się, co nie tylko zniechęca do dalszych prób, ale również powoduje złe skojarzenia z daną marką bądź sklepem. Odpowiednia strona i jej wygląd to jeden z kluczy sukcesu strony internetowej, dlatego warto pomyśleć o profesjonalnej współpracy z informatykiem oraz grafikiem, którzy przygotują wspaniale działającą i prezentującą się witrynę.
Warto poszukać informacji, w jaki sposób prowadzić sklep internetowy przed rozpoczęciem działalności. Dobrym pomysłem jest także nawiązanie współpracy z profesjonalną firmą marketingową, która pomoże w prowadzeniu własnego biznesu. Wiedza i doświadczenie innych pozwolą na uzyskanie korzystnej pozycji sklepu online na rynku, co przełoży się na większe zainteresowanie i wyższe zyski. Przede wszystkim jednak istotny jest plan i określenie potencjalnej grupy odbiorców – od tego należy zacząć przygodę z internetowym biznesem.