W jakich sytuacjach Facebook może zatrzymać kampanię reklamową?
6 lipiec 2018 | Kategoria: Social mediaTworzenie kampanii reklamowej na Facebooku potrafi być czasochłonne i nieraz kosztuje wiele trudu. Uruchomienie jej może jednak, zamiast osiągania pożądanych rezultatów, skutkować komunikatem o tym, że post czy reklama nie zostały przyjęte. W tym tekście dowiesz się, w jakich sytuacjach Facebook może zatrzymać kampanię reklamową i jak można tego uniknąć.
Jak działa Facebook?
Podstawowym błędem przy tworzeniu kampanii reklamowych na Facebooku jest umieszczanie zbyt dużej ilości tekstu na grafikach. W takich sytuacjach zasięg albo spada, mniej lub bardziej, albo administrator serwisu wcale nie dopuszcza ich do obecności na platformie. Jeśli Twoja kampania wymaga długiego wyjaśnienia lub dodatkowych informacji, lepiej umieścić je w samym poście lub stworzyć instrukcję obrazkową na grafice. Wpłynie to korzystnie nie tylko na kwestie techniczne, ale i na odbiór przez użytkownika. Kolejną przyczyną zatrzymania reklamy na Facebooku może być niespójność reklamy z tym, do czego ona prowadzi. Każdy, kto tworzy kampanie chce uzyskać jak najlepsze efekty. Ale czy naprawdę trzeba oszukiwać użytkownika mamiąc go obietnicami niesamowitych korzyści, tylko po to, by przekierować go na konkretną stronę? Nie lubią tego ani odbiorcy, ani sam Facebook, który analizuje nie tylko reklamę, ale i strony zewnętrzne, do których one prowadzą.
Przy okazji warto też wspomnieć o tym, że słaba jakość kampanii i niedostosowane do odbiorcy również mogą być powodem tego, że Facebook zatrzyma kampanię. Trzeba publikować to, co spodoba się użytkownikom – jeśli treść będzie irytująca lub nieodpowiednia (wulgarna lub oparta na clickbaitach) odbiorcy mogą użyć przycisku „nie chcę tego widzieć” albo zgłoszeń. Administrator może też nabrać podejrzliwości wobec danej kampanii, gdy współczynnik trafności reklam jest bardzo niski. Taka sytuacja mówi zresztą wiele o skuteczności tej promocji i nawet jeśli nie zabierze się za nią Facebook, samemu warto z niej zrezygnować.
Czego nie można reklamować na Facebooku?
Wielu osobom wydaje się, że na Facebooku można reklamować wszystko i nie ma żadnych ograniczeń co do tego, jak może wyglądać kampania. Jest wręcz odwrotnie – polityka tej platformy jest dość restrykcyjna i z tego wynika, że wcale nietrudno jest narazić się na zatrzymanie promocji. Na celowniku są np. szeroko rozumiane treści dla dorosłych: od produktów związanych z seksem przez alkohol aż do wyrobów tytoniowych. Te dwie pierwsze kategorie mogą być reklamowane, ale przy publikowaniu kampanii trzeba zwrócić uwagę na to, żeby w grupie docelowej nie znajdowały się osoby poniżej 18 roku życia. Wyrobów tytoniowych, tak samo jak wszelkich innych niebezpiecznych produktów (broń, materiały wybuchowe, suplementy, produkty na bazie narkotyków), nie można reklamować.
Pełną listę zakazanych przez Facebooka rzeczy można znaleźć na platformie, a przy okazji warto zajrzeć do podpunktu, w którym wymienione są niemile widziane usługi, wśród których znajdują się na przykład pożyczki. Zabronione są też treści wprowadzające w błąd oraz stosowanie marketingu wielopoziomowego.
Dlaczego reklama na Facebooku została zatrzymana?
W poprzednim akapicie mowa była o tym, czego nie wolno reklamować na Facebooku – są to konkretne wytyczne, w których nie warto doszukiwać się żadnych luk. Nieco trudniej jest z zasadami, jakie Facebook narzuca w kontekście stosowności reklam. Na platformie nie można publikować promocji, które odwołują się do bardzo kontrowersyjnych tematów lub przekazują niezwykle sensacyjne treści. Zatrzymywane są również kampanie mające zabarwienie dyskryminacyjne, ale i takie, które mogą wywołać w użytkownikach negatywne postrzeganie siebie. Stąd też dość niebezpieczne są reklamy typu “przed i po”, ponieważ mogą one zostać zablokowane przez Facebooka. Dotyczy to głównie diet, utraty wagi oraz produktów z branży zdrowotnej czy fitness. Reklamy takich wyrobów powinny być kierowane wyłącznie do osób powyżej 18 roku życia.
Jak widać, Facebook nie jest serwisem, na którym wszystko wolno. Restrykcyjna polityka dotycząca treści reklam sprawia, że przy tworzeniu kampanii trzeba być ostrożnym. Przed publikacją zawsze warto poświęcić pięć minut na przypomnienie sobie podstawowych facebookowych zasad, aby uniknąć zbędnych problemów.