Strona typu one-page – to musisz wiedzieć
21 marzec 2018 | Kategoria: E-marketingW dobie dzisiejszego rozwoju internetu sprawa wygląda jasno: brak firmowej strony internetowej dyskwalifikuje przedsiębiorstwo w oczach potencjalnego klienta. Nie oznacza to na szczęście, że każdy musi tworzyć bardzo rozbudowaną witrynę internetową, a potem poświęcać wiele godzin i środków finansowych na jej zarządzanie. Z pomocą przychodzą proste i skuteczne strony typu one-page.
Co to jest strona typu one-page?
To strona internetowa, które przypominają nieco landing page, ponieważ jest zbudowana na jednej stronie, bez dodatkowych podstron, które są charakterystyczne dla witryn multi-page. Zazwyczaj posiada menu nawigacyjne, które pomaga poruszać się po stronie podzielonej na kilka sekcji. Użytkownik szukając konkretnych informacji może scrollować stronę albo posiłkować się wspominanym menu.
Zalety i wady stron typu one-page
Tego typu witryny pozwalają na zabawę formą, więc efekt wizualny bywa naprawdę spektakularny. Co ciekawe, niektóre cechy one page’y mogą być uznawane zarówno za wady, jak i za zalety, a zależy to w dużej mierze od tego, jakie funkcje ma spełniać dana strona.
Główną zaletą one-page’y jest ich przejrzystość – wszystkie informacje są zawarte na jednej stronie zamiast w różnych zakładkach i to sprawia, że są one niezwykle wygodne dla osób korzystających z urządzeń mobilnych. To co wyróżnia tego typu witryny to również prostota i ich wysoka interaktywność. Bez potrzeby przeklikiwania się przez różne podstrony, na jednej stronie dzięki odpowiednio wydzielonym segmentom można zamieścić informacje w różnych formach – od treści, przez grafiki, po filmy video. Decydując się na takie rozwiązanie warto też zastosować techniki storytellingu oraz element CTA (call to action), który zachęci do pozostawienia kontaktu lub w przypadku witryny produktu skłoni do dokonania zakupu.
Natomiast największą wadą one-page’y jest ograniczone miejsce do zamieszczania treści, a tym samym uniemożliwienie prowadzenia rozbudowanych działań content marketingowych. To z kolei przekłada się na trudniejszą pracę związaną z pozycjonowaniem takiej strony.
Pozycjonowanie stron typu one-page
To prawdziwa pięta achillesowa. Trzeba się nieco nagimnastykować, by Google chętniej pokazywało je na pierwszych wynikach wyszukiwania. Skromna budowa strony sprawia, że do wybierania słów kluczowych i tworzenia treści trzeba się naprawdę przyłożyć, aby osiągnąć pożądany efekt. Warto też zadbać o to, by kategorie i poszczególne sekcje były dobrze przemyślane, a cała strona stała się przyjemna dla oka. Budowanie mocnego pod kątem SEO one-page’a powinno opierać się w dużej mierze na link buildingu, bo jeśli internauta trafi na jeden z Twoich linków, to tak naprawdę trafia na całą stronę.
Dla kogo one-page?
Witryna o takiej strukturze nie jest dla wszystkich i nie każdej firmie przyniesie korzyści. Sprawdzi się jednak znakomicie, jeśli zależy nam na stworzeniu strony na wzór wizytówki online – przedstawiającej firmę w jak najlepszym świetle, pokazując ofertę i zachęcającej do kontaktu. Strony one-page są też często wykorzystywane w przypadku prezentacji jednej usługi lub produktu oraz wtedy, gdy chcemy jedynie przekazać kilka informacji, dać możliwość subskrypcji newslettera.
Strona typu one-page może być niezwykle atrakcyjna wizualnie, a jednocześnie bardzo przejrzysta i wygodna w obsłudze. Jej niewielki rozmiar nakłada oczywiście pewne ograniczenia, ale dzięki temu twórcy (i odbiorcy) nie giną w morzu podstron i artykułów, więc mogą skupić się na tym, co najważniejsze.