Poznaj cele i formaty reklam na Facebooku
13 grudzień 2017 | Kategoria: Social mediaFacebook to nie tylko gigant społecznościowy, ale przede wszystkim reklamowy. Zapewne już wiesz (jeśli nie, za chwilę się dowiesz), jak potężne narzędzia reklamowe udostępnia swoim użytkownikom. Chodzi tu o coś więcej niż tylko korzystanie z opcji “Promuj post” na stronie, do jakiej często zachęca sam serwis. Dziś mamy do dyspozycji pełen zakres formatów reklamowych, które można wykorzystać do promocji swojej marki, mając na uwadze różne cele marketingowe. Dowiedz się więcej o celach i formatach Facebook Ads!
Wybierz cel i daj się zauważyć
Zacznijmy od początku, a więc wyboru celu marketingowego. To kluczowe zadanie, bowiem decyduje o powodzeniu kampanii reklamowej. Spośród dostępnych opcji mamy do wyboru wiele konkretnych zamierzeń, które można przydzielić do bardziej ogólnych kategorii – są nimi rozpoznawalność (świadomość), aktywność (działania) i konwersja.
Czy wiesz, że tworzone reklamy mogą być wyświetlane w kilku miejscach? Nie tylko na Facebooku, ale również Instagramie, w Audience Network i Messengerze.
Kampanie na rozpoznawalność warto rozpocząć zwłaszcza wtedy, gdy dopiero startujesz z biznesem i Twoja marka nie jest jeszcze rozpoznawalna, ale też w sytuacji, gdy masz do zaoferowania nowy produkt lub usługę i chcesz się tym faktem pochwalić. Pomogą Ci w tym szczegółowe cele określone jako “Rozpoznawalność marki”, “Zasięg” oraz “Wyświetlenia filmu”. Zastanawiasz się, czy uzyskasz zamierzony efekt? Algorytmy Facebooka dopasują parametry kampanii, by osiągała jak najlepsze wyniki dla danego celu. Oczywiście sam również możesz je dowolnie ustawiać, do czego zachęcamy.
W przypadku, gdy ludzie kojarzą markę, ale jeszcze nie zostali jej klientami, powinieneś skłonić ich do aktywności. Spraw, by odbiorcy podjęli konkretne działania, na których Ci zależy. Może będzie to instalacja aplikacji, odwiedzenie strony internetowej (generowanie ruchu), pozostawienie danych kontaktowych, aktywność (polubienia strony, reakcje na zaproszenie, na post – polubienie, komentarz, udostępnienie oraz skorzystanie z oferty), wyświetlenie filmu, a może przesłanie wiadomości, dzięki której możliwe będzie nawiązanie konwersacji? Wszystkie wymienione czynności są możliwe do osiągnięcia dzięki narzędziom reklamowym Facebooka.
Natomiast, gdy masz już pozyskanych odbiorców (fanów) na swojej stronie na Facebooku, czas na podjęcie działań, które przyniosą korzyści Twojej firmie – skup się na konwersji. W tym celu skorzystaj z opcji “Konwersja online”, “Sprzedaż w katalogu” lub “Wizyty w firmie”. Dwa pierwsze nastawione są na zwiększenie konwersji online, a więc doprowadzenie do wzrostu liczby dokonanych transakcji. Z kolei ten ostatni jest próbą połączenia świata wirtualnego z rzeczywistym, kiedy to klienci szukają informacji w sieci (w tym na Facebooku) używając w tym celu głównie urządzeń mobilnych – właśnie po to, by bez problemu dotrzeć do interesujących ich miejsc w świecie realnym i dokonać tam zakupu.
Wiele formatów reklam, wiele możliwości
Podstawowymi formatami Facebook Ads są pojedyncze zdjęcia i grafiki. Ważne by były wysokiej jakości, mają bowiem przyciągać wzrok użytkowników i zachęcać ich do działania. To jednak nie wszystko. Istnieje jeszcze kilka innych formatów, takich jak pojedynczy film, karuzela, pokaz slajdów czy nowość – kolekcje.
Dziś dużą rolę odgrywa właśnie wideo. Za pomocą obrazu, dźwięku i ruchu można bowiem przekazać wiele informacji dotyczących działalności czy konkretnych produktów. Jest to forma bardzo lubiana przez użytkowników i ciesząca się wśród nich dużą popularnością. Co istotne, Facebook jako film traktuje nie tylko typowy plik w formacie MP4, MOV czy .avi, ponieważ do kategorii video zaliczane są również m.in. gify.
Warto pamiętać, że użytkownicy mobilni wolą krótkie reklamy video, których długość nie przekracza 15 sekund. Ważne, by w tym czasie zamieścić przekaz marketingowy, z którym chcemy dotrzeć do wybranej grupy odbiorców.
Bardzo atrakcyjną formą jest również tzw. karuzela, czyli wykorzystanie w jednej reklamie od dwóch do dziesięciu kart (obrazów lub filmów), z czego każda z nich może mieć oddzielny link. Reklamy karuzelowe są bardzo często wykorzystywane przez marki, gdyż dają możliwość zaprezentowania treści w bardzo kreatywny sposób. To sposób na prezentację kilku produktów w ramach jednej kampanii lub jednego produktu w różnych ujęciach. Ponadto takie kampanie są bardziej pojemne niż pojedyncze obrazy czy video i do tego interaktywne – użytkownicy chętnie przesuwają w poziomie poszczególne karty karuzeli i w nie klikają.
Serwis daje również możliwość stworzenia pokazu slajdów, który nazywany jest video o lekkim formacie. Ta forma ma zdecydowanie mniejszą wagę niż klasyczny film, więc sprawdza się, gdy użytkownicy mają gorsze prędkości połączeń (np. gdy korzystają z sieci na urządzeniach mobilnych w lokalizacjach ze słabszym zasięgiem). Takie formy postów mają często duże zasięgi, a przez swoją atrakcyjność wizualną zachęcają do interakcji, co jest podstawą działania marek w serwisach społecznościowych.
Najnowszym formatem na urządzenia mobilne, jaki pojawił się ostatnio w opcjach reklamowych Facebooka jest tzw. kolekcja. Dzięki niej w jednej reklamie można przedstawić do 50 produktów. Na pierwszym widoku zaprezentowany jest główny film, obraz lub pokaz slajdów, a pod nim cztery produkty. Jeśli jest ich więcej, na ostatnim znajduje się napis “Więcej” – po jego kliknięciu wyświetlają się dodatkowe produkty (wszystko odbywa się w aplikacji Facebooka). Dopiero w kolejnym etapie, klikając na konkretny produkt zostajemy przeniesieni do strony internetowej lub aplikacji, w której można dokonać zakupu.
Jaki sami widzicie, Facebook Ads to rozbudowany system reklamowy, dzięki któremu można promować swoje produkty i usługi, a także samą działalność. Poszczególne formy sprawdzą się zarówno w działaniach marketingowych sklepów internetowych, jak i firm lokalnych z różnych branż, a także marek ogólnopolskich czy o zasięgu międzynarodowym. Przygotowując kampanie reklamowe na Facebooku należy pamiętać jednak o wymaganiach technicznych załączonych materiałów, ograniczeniach dotyczących ilości tekstu na zdjęciach czy filmach, a także liczbie znaków w nagłówkach czy opisach reklamy.
Jeśli działania te są dla Ciebie zbyt skomplikowane, skontaktuj się z nami – pomożemy uruchomić i zoptymalizować reklamę zarówno na Facebooku, jak i innych serwisach i aplikacjach.