Przedświąteczna gorączka zakupowa, czyli jak i co kupujemy w tym roku?
16 grudzień 2016 | Kategoria: E-commerceZostał tydzień do świąt, co oznacza, że przedświąteczna gorączka zakupowa wkracza w decydującą fazę. Już teraz wiadomo, ile i na co wydadzą w tym roku Polacy w okresie świątecznym, a także, jak duży udział w zakupach odnotuje w te święta branża e-commerce.
Choć nie brakuje takich, co zostawiają zakupy na ostatnią chwilę, z roku na rok jest ich coraz mniej. Polacy chętnie korzystają z ofert przygotowywanych na takie okazje jak Black Friday czy Cyber Monday oraz specjalnych promocji, które rozpoczynają się jeszcze w listopadzie. Coraz więcej jest też takich, którzy chcąc uniknąć kolejek, przenoszą zakupy do sieci. Sklepy oferują darmowe dostawy z gwarancją dotarcia produktów przed świętami, więc kupujemy online już nie tylko prezenty, ale często również świąteczną żywność.
Świąteczny budżet Polaka w 2016
W tym roku wydamy na zakupy świąteczne średnio 1123 zł. To oczywiście kwota obejmująca nie tylko zakup upominków, ale też żywności, dekoracji oraz innych sprzętów i akcesoriów do przygotowania świąt. Na prezenty polskie gospodarstwo domowe z kolei przeznaczy w 2016 roku przeciętnie 489 zł. Ponad połowa z nas tego typu zakupy ma już za sobą: 23% Polaków zaopatrzyło się w upominki jeszcze w listopadzie, a kolejne 40% w pierwszej połowie grudnia.
Co przed świętami kupujemy najczęściej?
Raport “Zakupy świąteczne 2016” opublikowany przez firmę Deloitte wskazuje, że wśród prezentów dla dorosłych najpopularniejsze są kosmetyki i perfumy. Dla dzieci najczęściej Polacy wybierają zabawki konstrukcyjne oraz oczywiście słodycze.
Świąteczną żywność z kolei Polacy kupują najczęściej w dyskontach. Nie bez znaczenia są tu różnego typu promocje organizowane specjalnie na listopad i grudzień przez sieci dyskontowe. Za przykład można podać coroczne naklejki za zakupy w sklepach sieci Lidl, które można potem wymienić na książki kucharskie.
Polski e-commerce świętuje
W tegorocznych zakupach świątecznych branża e-commerce zdecydowanie wygrała. Choć zakupy w sieci stanowią tylko (albo aż!) 37% wydanego na święta budżetu, to właśnie w tym roku sklepy internetowe odnotowują rekordy sprzedaży. Większe od nas wskaźniki relacji zakupów online do offline odnotowali w Europie tylko Niemcy (tak wynika z badania przeprowadzonego na rynkach europejskich przez firmę Deloitte).
Polacy decydują się na zakupy online przez wygodę, brak konieczności spędzania długich godzin w kolejkach oraz niższe ceny. Nie bez znaczenia są również wprowadzane przez coraz większą liczbę sklepów darmowe dostawy i bardzo korzystne oferty promocyjne.
Wielu e-konsumentów docenia również możliwość skorzystania z oferty sklepów internetowych na urządzeniach mobile. Strony sklepów internetowych coraz częściej są responsywne i zachowują funkcjonalności niezbędne do dokonania zakupów również na smartfonach i tabletach. Niektóre platformy zakupowe udostępniają użytkownikom stworzone dla nich aplikacje mobilne, dzięki którym kupowanie jest jeszcze szybsze i wygodniejsze.
Przyznajemy, że co roku również stawiamy na świąteczne zakupy online. Zniżki, oferty specjalne, darmowe dostawy i często kilkakrotnie niższe ceny nas przekonują! Jako e-konsumenci mówimy polskiej branży e-commerce: oby tak dalej!