EURO 2016 w reklamie – jak marki korzystają z sukcesów naszych piłkarzy?
30 czerwiec 2016 | Kategoria: Świat reklamyDuże wydarzenia sportowe takie jak Igrzyska Olimpijskie, Mundial czy Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej to nie tylko święto kibicowania i ogromnych emocji, ale także wyjątkowa okazja do działań promocyjnych, którą marki wykorzystują do granic możliwości. Gdy akcje promocyjne z łączą się z możliwymi sukcesami narodowej drużyny, ich efekty mogą zaskoczyć nie tylko kibiców.
Sponsoring wydarzeń sportowych
Na dużych sportowych wydarzeniach, takich jak odbywające się właśnie we Francji Euro 2016, korzystają przede wszystkim oficjalni sponsorzy – zarówno samych Mistrzostw, jak i poszczególnych reprezentacji. Marki takie jak Hyundai-KIA, Orange, Coca-Cola, McDonald’s czy Turkish Airlines zajmują czołowe miejsce wśród przekazów reklamowych przed, w trakcie i po transmisjach meczów, pojawiają się także na wszelkich możliwych powierzchniach reklamowych na stadionach i w okolicach rozgrywek. Marki sponsorskie zyskują na tym dużo, ale muszą też poświęcić ogromne pieniądze na tytuły Partnerów Mistrzostw.
Jak nie sponsoring na Euro 2016, to co?
Sponsoring to tylko jedna z dróg wykorzystania wydarzenia sportowego w swoim marketingu – zdecydowanie ze wszystkich najdroższa. Wiele marek odnosi się w czasie Mistrzostw nie do samych zawodów, a do faktu kibicowania czy do sylwetek konkretnych zawodników. W ten sposób zadziałała m.in. Vistula, która najpierw zaprosiła do najnowszej kampanii Roberta Lewandowskiego, a potem stworzyła dedykowaną kolekcję garniturów dla całej Reprezentacji Polski. Sieci spożywcze takie jak Biedronka tworzą całą gamę produktów „dla kibiców” – od przekąsek po gadżety, dzięki czemu wykorzystują potencjał marketingowy Euro 2016, nie mówiąc wprost o samych Mistrzostwach.
Konsekwencje marketingowe sukcesów polskich piłkarzy na Euro 2016
Są marki, które poszły o krok dalej i oparły swoje działania marketingowe na… prawdopodobieństwie. Tak postąpił Media Markt, który przygotował specjalną akcję dla piłkarskich kibiców. Na początku czerwca, jeszcze przed rozpoczęciem Euro 2016, sieć obiecała oddać klientom pieniądze za zakupy dokonane w określonych dniach, jeśli reprezentacja Polski awansuje do półfinału! Jeszcze przed rozpoczęciem Mistrzostw wiele osób nie wierzyło w wyjście polskiej drużyny z fazy grupowej, co nie dziwi w obliczu tego, że jak dotąd Polakom jeszcze nigdy się to nie udało. Te Mistrzostwa to jednak fala niespodzianek.
Kibiców zaskoczyła bardzo dobra gra polskiej reprezentacji, która już za kilka godzin powalczy o awans do półfinału i… zwrot pieniędzy dla tysięcy klientów Media Markt! Sieć w oficjalnych oświadczeniach kibicuje piłkarzom i liczy na ich sukces. Szczególnie mocno podczas meczu kciuki będą trzymać pewnie też jej klienci, którzy skorzystali z promocji.
Na awansie reprezentacji zyskują wszystkie marki, które powiązały swoje działania promocyjne z piłkarzami występującymi w polskich barwach. Można tu wymienić przynajmniej 5 kampanii z Robertem Lewandowskim (T-Mobile, Huawei, Procter & Gamble, Coca-Cola, wspomniana już Vistula), reklamy Samsunga z Grzegorzem Krychowiakiem czy LG z Jakubem Błaszczykowskim.
Awans do ćwierćfinału to powód do radości również dla przedstawicieli Polsatu, który na terenie Polski ma wyłączne prawo do transmisji wszystkich meczy Euro 2016 (i dla TVP, która transmituje mecze reprezentacji). Szacuje się, że sukcesy naszych piłkarzy na Euro 2016 sprawiły, że wartość mediowa piłkarskiej reprezentacji Polski wzrosła w ciągu ostatnich 2 tygodni o 200 mln złotych. Według ekspertów związanych z marketingiem sportowym oznacza to, że ceny pakietów sponsorskich („Oficjalny Partner”, „Oficjalny Sponsor”) mogą wzrosnąć nawet o 100 proc!
Trzymamy kciuki, by wartość mediowa naszej reprezentacji rosła jeszcze bardziej! 🙂