Optymalizacja długości artykułu, posta czy tweeta w komunikacji internetowej
11 kwiecień 2014 | Kategoria: E-marketing, Social mediaMarketing internetowy opiera się na budowaniu odpowiednich treści oraz ich optymalizacji. Istotnym elementem strategii marketingowej współczesnych przedsiębiorstw jest działalność w social media, do których zaliczamy nie tylko serwisy społecznościowe, ale także społeczności kontentowe, mikroblogi czy blogosferę. Działania marketingowe w internecie są ściśle związane z content marketingiem. To właśnie treść interesuje i budzi interakcje, a właśnie na nich najbardziej zależy markom promującym się za pomocą internetu. Jak stworzyć artykuł, wpis czy post idealny? Okazuje się, że kluczowa jest także jego długość!
Długość wpisu czy artykułu jest kryterium mierzalnym. Na całym świecie powstało już tyle artykułów na firmowych blogach, wpisów na fanpage’ach czy tweetów, że po ich analizie można stwierdzić, które sprawdziły się najlepiej. Zarówno dla użytkowników jak i dla SEO – czyli dla mechanizmów wyszukiwarek.
Artykuł idealny – optymalna długość wpisu na blogu
Analizy pozwoliły na stworzenie wzorca długości różnego typu treści marketingowych w sieci. Warto zacząć od blogów. Warto pamiętać, że internauci preferują krótkie formy. Z drugiej nie należy zapominać, że Google jest narzędziem badawczym – dłuższe wpisy są przez niego odczytywane jako bardziej prawdopodobne źródło odpowiedzi na zapytanie wpisane przez użytkownika do wyszukiwarki. Tu też istotne jest, że w dłuższych tekstach dużo częściej pojawiają się linki wiążące z innymi częściami strony firmowej. Z naszych doświadczeń wynika, że najlepsze teksty w języku polskim to takie, których objętość tekstu obejmuje ok. 3000-4000 znaków (400-500 słów).
Jak opisać zawartość strony – metadane
Biorąc pod uwagę mechanizmy SEO, warto wspomnień również o tytułach stron oraz meta-opisach. Metadane to opis zawartości strony: najistotniejszy jest tytuł (title) oraz meta-opis (meta description). Mają one kluczowe znaczenie dla pozycjonowania. Okazuje się, że idealny tytuł strony to ten, który ma 55 znaków. Dłuższe opisy nie są odczytywane przez użytkowników, gdyż zostaną odcięte (punkt odcięcia to 60 znaków). W przypadku meta-opisów, które widoczne są w wynikach wyszukiwania optymalna długość wynosi 155 znaków (mimo, że granicą Google jest 160 znaków dla opisu, a inne wyszukiwarki granicę ustalają nawet na 255 znaków). Tu również lepiej zastosować opis nieco krótszy niż taki, który zostanie ucięty i przestanie być czytelny i jasny.
Długość postów na Facebooku i w innych kanałach społecznościowych
Największą zagadką jest jednak długość postów na Facebooku. Wielu specjalistów próbowało określić optymalną formę i długość wpisu – taką, która zainteresuje fanów marki i będzie korzystna dla algorytmu EdgeRank. Track Social przeprowadziło badanie, z którego wynika, że krótsze posty wywołują najwięcej interakcji. Długość postów nie jest tu oczywiście czynnikiem najważniejszym. Najistotniejsza jest oczywiście forma postów – wg Track Social te z dodaną grafiką mają ok. 4 razy więcej odpowiedzi niż posty bez grafik. Długość jednak ma również duże znaczenie: dla badanych postów, których długość przekraczała 140 znaków, liczba interakcji spadała drastycznie. Na tej podstawie ustalono, że optymalnie posty na Facebooku powinny mieć od 100 do 140 znaków.
źródło: tracksocial.com
Twitter.com cieszy się w Polsce dużo mniejszą popularnością niż np. w USA, jednak po ostatnich zmianach kosmetycznych wyglądu profili jego znaczenie może wzrosnąć. Amerykańcy badacze social media przeanalizowali ok. 200 000 tweetów z linkami, by sprawdzić, czy ich długość jest skorelowana z wysokim wskaźnikiem klikalności. Analizy dały jasne wnioski: długość tweeta ma ogromne znaczenie! Szczyt kliknięć osiągnęły wpisy, które miały ok. 120 – 130 znaków.
Warto wspomnie również o idealnej długości filmu na YouTube. Niektóre video publikowane w serwisie mają długość nawet kilku godzin. Najpopularniejsze filmy to jednak te, które są stosunkowo krótkie. Optymalna długość filmu na YouTubie (wynikająca z analizy najpopularniejszych filmów) to 3 do 3,5 min.
Oczywiście wszystkie podane liczby to jedynie wskazówki, którymi warto się kierować, a nie sztywne reguły. Najważniejsza zasada brzmi: każdy element zawierający treść powinien mieć taką długość, by pomieścić wszystkie niezbędne informacje, jakie należy przekazać – nie powinien być jednak dłuższy.