Marketing afiliacyjny – jak zbudować efektywną sieć partnerską?

12 luty 2014 | Kategoria: E-marketing

Dla przedsiębiorców działających w branży e-commerce wszelkie formy promocji ich oferty w sieci mają szczególne znaczenie. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi promocji jest dobrze prowadzona sieć partnerska.

Marketing afiliacyjny to określenie dotyczące właśnie internetowych sieci partnerskich (sieci afiliacyjnych). Za ojca sieci afiliacyjnych uważa się Jeffa Bezosa, założyciela i prezesa Amazon.com, który uruchomił pierwszy program partnerski związany ze swoim serwisem już w 2 lata od jego startu, w 1996 roku.

Jak działa sieć afiliacyjna?

Marketing afiliacyjnyCelem sieci afiliacyjnej jest promowanie oferty reklamodawcy na stronach internetowych jego partnerów. Działanie sieci sprowadza się do opublikowania na stronie partnera reklam (w formie bannerów, boxów lub tekstu). Właścicielem sieci może być sam reklamodawca (wtedy tworzy dedykowany program tylko do swojego użytku) lub zewnętrzny organizator programów partnerskich (provider), który dysponuje swoim systemem reklamowym, łącząc wielu reklamodawców i partnerów.

Korzyści dla uczestników sieci

Reklamodawca dzięki sieci partnerskiej zyskuje nowe drogi dotarcia do swojej grupy docelowej. Koncepcja sieci afiliacyjnej opiera się bowiem na promowaniu i rozpowszechnianiu produktów/usług reklamodawcy na stronach internetowych, których użytkownikami są jego potencjalni klienci. Dzięki temu marka (produkty, usługi reklamodawcy) zyskują na popularności. Dla partnera uczestnictwo w sieci oznacza korzyści finansowe – otrzymuje on ekwiwalent pieniężny za promowanie produktów/usług na swojej stronie.

Korzyści sieci partnerskiej

Modele rozliczeń w sieci partnerskiej

Uczestnicy sieci partnerskiej korzystają najczęściej z jednej z trzech metod rozliczeń (przeczytaj więcej o modelach rozliczeń kampanii reklamowych). PPC (Pay Per Click) oznacza, że partner otrzymuje określoną zapłatę za każde kliknięcie użytkownika w daną formę reklamy. Kolejnym modelem rozliczeń w ramach sieci afiliacyjnej jest PPL (Pay Per Lead), w którym partner otrzymuje określone z góry wynagrodzenie tylko, gdy użytkownik po kliknięciu w reklamę, wykonana założoną akcję (np. dokona zakupu, wypełni formularz kontaktowy itp.). Jedną z popularniejszych metod rozliczeń jest PPS (Pay Per Sale), gdzie partner otrzymuje prowizję od sprzedaży dokonanej po kliknięciu przez użytkowników w reklamy na jego stronie internetowej.

Jak zbudować efektywną sieć afiliacyjną?

Sieć afiliacyjna może przynieść reklamodawcy i partnerom wiele korzyści. By była najbardziej efektywna, musi spełniać jeden podstawowy warunek – partnerami w sieci partnerskiej powinni być właściciele stron internetowych skierowanych do tej samej grupy docelowej, co usługi/produkty reklamodawcy (np. sieć afiliacyjna banku promująca kredyty dla osób prywatnych powinna obejmować strony i portale związane z tematyką finansów osobistych).

Jeżeli jesteś zainteresowany organizacją działań afiliacyjnych dla swojego e-biznesu, skontaktuj się z nami.

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco