Linki na pierwszym miejscu – czyli algorytm Facebooka (EdgeRank) po zmianach
3 styczeń 2014 | Kategoria: Social mediaFacebook chce być dla użytkowników lepszym źródłem informacji. Właśnie dlatego na początku grudnia (2013) postanowił zmienić swój algorytm (EdgeRank) odpowiedzialny za wyświetlenia postów w Newsfeedzie (Aktualnościach). Badając zachowania użytkowników serwisu, takie jak: polubienia, komentarze, ale także kliknięcia w linki, odkryto, że bardziej pożądana przez nich jest informacja, a nie jak wydawało się do tej pory memy.
Zmiany zostają wprowadzane stopniowo. Po całkowitym uaktualnieniu algorytmu użytkownicy będą w swoich Aktualnościach widzieć więcej linków, które będą odnosić do artykułów i wartościowych publikacji – będą to przede wszystkim te linki, które zostały polubione i udostępnione przez znajomych użytkownika.
Linki mają stać się bardziej widoczne, a także łączyć się z trzema artykułami o podobnej tematyce (linki do artykułów podobnych będą widoczne po otwarciu interesującego artykułu). Jak zauważono, krótki artykuł o chwytliwym nagłówku spełnia swoją rolę lepiej, niż wspomniane wyżej memy, dlatego też Facebook będzie częściej promować wartościowe treści. Ponadto wprowadzony przez serwis zmieniony algorytm uaktualni (pokaże w Aktualnościach) również starsze linki, które w danym momencie zostaną skomentowane przez znajomych. Dzięki temu wartościowe posty nie zostaną zapomniane po upływie kilku minut, a przeciwnie zyskają nowe „życie”. Portal podkreśla, że żadne posty nie będą usuwane całkowicie, zmieni się jedynie ich widoczność, która w przypadku mniej wartościowych treści będzie po prostu ograniczona.
Duże znaczenie ma oczywiście liczba fanów danego fanpage’a, ponieważ to od ich aktywności na profilu będzie zależeć to, jak szybko dana treść zostanie rozpowszechniona.
Wprowadzone zmiany wywołały sporo zamieszania i liczne komentarze w branży. Wiele osób krytykuje nowy algorytm ze względu na widoczny spadek zasięgu, inni natomiast chwalą go za podniesienie jakości komunikacji. Sotrender Research Team zbadał prawdziwą skalę zmian jaka zaszła na Facebooku na polskich fanpage’ach. Tak jak przypuszczano – część stron odnotowało dużą stratę zasięgu. Pojawiają się jednak głosy, że interesujące treści obronią się same.
Zmiany w EdgeRanku miały spowodować, że zasięg postów posiadających link powinny ulec poprawie. Sprawdzili to administratorzy poszczególnych stron. Nie odnotowano specjalnej poprawy – linki osiągają najniższy łączny zasięg. Natomiast w przypadku zasięgu ograniczonego ich znaczenie jest niewiele wyższe od najniższej wartości. Najlepszych zasięgiem ograniczonym cieszą się wpisy tekstowe – średnio 1/4 liczba fanów, zaraz po nich pojawiają się posty zawierające wideo (1/5 liczba fanów). Tak wysoki zasięg wideo może świadczyć, o tym, że pogłoski dotyczące wprowadzenia reklam tego typu na Facebooku mogą niedługo stać się prawdą.