Product Listing Ads (PLA) czyli prezentacja produktów w wyszukiwarce – nowa forma reklamy od Google
5 grudzień 2013 | Kategoria: E-marketing, Świat reklamyO wprowadzeniu Zakupów Google (Google Shopping) pisaliśmy na początku jesieni (przeczytaj nasz artykuł Zakupy Google już w Polsce). Tuż po wprowadzeniu usługi w Polsce, z tej formy reklamy mogli korzystać tylko giganci wybrani przez Google jako beta-testerzy (np. Merlin.pl). Dziś z PLA, czyli nowej formy reklamy w wyszukiwarce dedykowanej dla sklepów internetowych, może korzystać już każdy.
PLA (Product Listing Ads) pokazuje w wynikach wyszukiwania potencjalnym klientom sklepu zdjęcie produktu, jego cenę, nazwę sklepu i inne informacje. Ta forma reklamy nie wymaga wprowadzania dodatkowych słów kluczowych czy tekstów reklamowych – wystarczy dodać produkty z odpowiednimi opisami. Gdy użytkownik wprowadzi do wyszukiwarki zapytanie odpowiadające produktowi dodanemu na koncie w Google Merchant Center, automatycznie wyświetlone zostaną reklamy tego produktu. Co istotne, reklamy PLA pojawiają się niezależnie od reklam tekstowych, dzięki czemu promować swoje produkty można dwutorowo – poprzez linki sponsorowane na konkretne frazy oraz poprzez reklamy PLA w tych samych wynikach wyszukiwania.
Jak stworzyć kampanię PLA?
Reklamodawca, który chce zrealizować kampanię Product Listing Ads musi nie tylko posiadać (zarejestrować się, gdy jeszcze nie posiada) konto w panelu Google Adwords, ale także w centrum sprzedawców – Google Merchant Center. Te dwa konta należy połączyć, by móc utworzyć listę z produktami, ich zdjęciami, cenami i innymi informacjami (w formacie .txt lub .xml). Gdy lista produktów jest już utworzona, można rozpocząć promowanie produktów.
Warto zauważyć, że w PLA najważniejsze są tytuły i opisy produktów (dlatego, że ta forma reklam nie wymaga wprowadzania dodatkowych słów kluczowych). Właśnie dlatego istotna jest znajomość mechanizmów wyszukiwarki Google oraz algorytmów, na podstawie których Google wyświetla konkretne wyniki. Dzięki tej znajomości, można zoptymalizować treść tytułów i opisów produktów – czyli sprawić, że kampania będzie bardziej efektywna przy niższych kosztach.
Kampanie PLA są rozliczane według modelu CPC czyli Cost Per Click (koszt za kliknięcie) – niektórym podmiotom w USA udostępniono również model CPA, jednak regułą jest, by rozliczać kampanie w modelu CPC.
Jakie są zalety reklam PLA?
Product Listing Ads pozwalają na uzyskanie większego współczynnika konwersji – każdy użytkownik, który kliknie w reklamę, jest przekierowany bezpośrednio na stronę danego produktu, a reklamy są tak skorelowane z wyszukiwaniami, że również prawdopodobieństwo zakupu wzrasta. Jak zauważają reklamodawcy z USA i innych krajów, w których Google Shopping funkcjonuje już od jakiegoś czasu, wzrasta również CTR reklam (współczynnik klikalności – przeczytaj więcej o skrótach związanych z modelami rozliczeń internetowych kampanii reklamowych) – procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy w stosunku do reklam tekstowych wzrasta nawet dwu- czy trzykrotnie. Dzięki połączeniu różnych form reklamowych, czyli reklam tekstowych i PLA można zwiększyć zasięg promocyjny, gdyż na jedno zapytanie użytkownika możliwe jest wyświetlenie kilku typów reklam (czy nawet reklam kilku produktów) tego samego sklepu internetowego.
Przy tworzeniu kampanii PLA warto skorzystać z doświadczenia i wiedzy osób doświadczonych w kreowaniu i prowadzeniu kampanii Google Adwords. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i jesteś zainteresowany prowadzeniem kampanii w ramach Google Shopping, skontaktuj się z nami.
W artykule wykorzystaliśmy film i grafikę, które są własnością Google Inc. (źródło: google.com/ads/shopping)