Facebook wprowadza hashtagi – kolejne zmiany na korzyść użytkowników
13 czerwiec 2013 | Kategoria: Social mediaTo już oficjalne – zapowiadana od kilku miesięcy funkcjonalność doczekała się wprowadzenia. Hashtagi (słowa poprzedzone „#” – z ang. „hash”) nie są innowacyjnym rozwiązaniem – stosują je już takie serwisy społecznościowe jak Google+, należący do Facebooka Instagram czy największy serwis umożliwiający mikroblogowanie – Twitter (Twitter wprowadził je jako pierwszy).
Hashtagi pozwalają porządkować treści, gdyż słowo poprzedzone hashem (#) staje się hiperłączem (zostaje podświetlone i staje się odnośnikiem). Do tej pory na tej zasadzie działały słowa poprzedzone „@” – jednak wtedy musiały tyczyć się konkretnej, istniejącej już strony na Facebooku lub profilu użytkownika. Hashtag przeniesie nas do wszystkich statusów, w których go użyto, nawet wśród nieobserwowanych przez nas osób (jeżeli pozwalają na to ich ustawienia prywatności – czyli jeśli udostępniły treści w widoku publicznym) czy stron. Hashtagi mają funkcjonować również w wyszukiwarce Facebooka. Hashtagi są już stosowane przez użytkowników Facebooka – do tej pory nie były jednak klikalne (nie stawały się hiperłączami). Teraz, po kliknięciu w dany hashtag, użytkownikowi ma wyświetlić się okno („hash feed”) ze strumieniem postów, wpisów oznaczonych danym hashtagiem.
To ogromny krok w przeszukiwaniu treści na Facebooku – a porządkowanie treści na Facebooku jest bardzo uciążliwe. Facebook odpowiada na potrzeby fanów, którzy wielokrotnie sygnalizowali problem wyszukiwania (często wyszukując treści nie w zasobach serwisu a poprzez wyszukiwarkę Google). Dzięki hashtagom, ale również nowej formie Newsfeed, na której wprowadzenie cały czas czekamy (przeczytaj o filtrowaniu treści w Aktualnościach na Facebooku) filtrowanie i porządkowanie treści będzie dużo łatwiejsze.
Wprowadzenie hashtagów ma również ogromne znaczenie reklamowe – jesteśmy pewni, że wkrótce Facebook wprowadzi nową formę reklamy, opierającą się na wynikach wyszukiwania konkretnego hashtaga (coś na wzór Adwords w wyszukiwarce Google).
„Klikalność” hashtagów będzie wprowadzana stopniowo – na razie z funkcjonalności mogą korzystać tylko niektórzy użytkownicy. Możemy jednak spodziewać się, że w najbliższych tygodniach, funkcjonalność obejmie również polską wersję serwisu.
Aktualizacja (14.06.2013): hashtagi są już dostępne w polskiej wersji Facebooka 🙂