Nowości na Facebooku – nowe statusy i weryfikacja profili oraz stron

31 maj 2013 | Kategoria: Social media

W ostatnich dniach korzystanie z serwisu Facebook było nieco uciążliwe – często pojawiały się błędy i utrudnione było dodawania postów, np. na stronach fanowskich. Jak się domyślaliśmy, spowodowane to było wprowadzaniem nowinek w serwisie. Już teraz możemy potwierdzić –  Facebook wprowadził drobne, ale znaczące, funkcjonalności.

Weryfikacja profili i stron

Najpopularniejszyserwis społecznościowy postanowił pójść w ślady innych graczy w świecie social media: Twittera, Google+ oraz Pinterest’a i wprowadził weryfikację profili i stron kont. Weryfikacja ma to na celu wyeliminować fałszywe profile i strony, które podszywają się pod znane osobistości, marki, firmy. Weryfikacja jest przeznaczona wyłącznie dla znanych marek i osób. Facebook nie udostępnia bowiem możliwości zgłoszenia się do weryfikacji. Administratorzy serwisu sami wybierają odpowiednie profile –  koncentrując się na liczbie znajomych oraz odpowiednie strony fanowskie (tu głównym kryterium jest liczba fanów). Facebook już w 2012 roku weryfikował profile, ale funkcja ta była przeznaczona tylko i wyłącznie dla artystów posługujących się pseudonimami. Dzięki takiemu zabiegowi fani mogli wyszukać idola nie tylko przez wpisanie imienia i nazwiska, ale także pseudonimu. Administratorzy prowadzący strony fanowskie celebrytów, marek czy firm stosowali często także prosty zabieg – w nazwie profilu czy strony fanowskiej dodając słowo „oficjalny profil” czy „oficjalny fanpage”. Zabieg ten nie zawsze jednak chronił przed „podszywaniem się” – słowo takie bowiem w nazwie może wpisać każdy.

Zweryfikowana strona na Facebooku

Weryfikacja w wynikach wyszukiwania

Jako pierwsze do zweryfikowania zakwalifikowały się marki oraz osoby z USA. Nie jest jeszcze podane do wiadomości, kiedy weryfikacje będą przeprowadzane w innych krajach. Mark Zuckerberg odwiedził jednak ostatnio Polskę, zaznaczając, że rozwój polskiej wersji serwisu jest dla Facebooka znaczący, w związku z tym możemy spodziewać się, że i u nas wkrótce pojawi się znak weryfikacji przy największych stronach i profilach. Znak ten jest niebieską ikonką „check” postawioną przy nazwie strony fanowskiej czy profilu. Niebieska ikonka będzie widoczna zarówno na stronie czy profilu jak i w wynikach wyszukiwania. Nie znaleźliśmy jednak informacji, jak sam proces weryfikacji przebiega – szkoda, jest to kwestia dość interesująca.

Nowe formy statusów

W kwietniu w USA serwis udostępnił użytkownikom dodawanie nowych form aktywności do swoich statusów (w tym także emotikony w statusach). Uprościł w ten sposób przekazywanie gronu znajomych tak istotnych faktów, jak np. to, że w danej chwili pijemy sok jabłkowy 😉 Od wczoraj ta funkcjonalność udostępniona jest także dla polskich użytkowników.

Ustawiając nowy status użytkownik może wybrać czynność z całej listy aktywności. Jednym słowem – użycie klawiatury przy ustawianiu statusu może być więc ograniczone do minimum. Co więcej, za czynnością możemy od razu wskazać stronę fanowską danego produktu, usługi czy wykonawcy muzycznego. I tak np. „piję sok pomarańczowy marki X” będzie wymagało jedynie kilku kliknięć myszką. Podobnie po czynności „słucham” będziemy mogli od razu wstawić odnośnik do strony fanowskiej danego wykonawcy.

Nowe aktywności w statusach

Aktywności pogrupowane są w następujące kategorie: odczucia i stany emocjonalne (tu możemy dodawać odpowiednie emotikony), oglądanie (programów TV, seriali, filmów), czytanie, słuchanie, picie i jedzenie.  Opcja jest wprowadzana stopniowo, w związku z czym nie jest jeszcze dostępna dla wszystkich użytkowników, ale pełne jej wprowadzenie  to kwestia kilku najbliższych dni.

Nasza opinia:

Wprowadzenie weryfikacji stron i profili to bardzo pozytywny krok. Zastanawiający jest jedynie sam proces weryfikacji – gdy tylko dowiemy się, jak on wygląda, na pewno o tym doniesiemy.

Co do nowych form statusów – sprawa jest nieco bardziej kontrowersyjna. Mamy wrażenie, że ekshibicjonizm społecznościowy może osiągnąć dzięki tej funkcjonalności swój szczyt. Jest to jednak bardzo pozytywna opcja dla marek, firm czy osobistości – lojalni fani będą oznaczać bowiem ich strony fanowskie w swoich statusach, promując w ten sposób te strony i przyczyniając się do wzrostu liczby fanów.

 

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco